8 maj 2009

Rödstjärten har kommit!

Jag såg honom i onsdags första gången. Han satt här och sjöng, han flög runt garaget och var inne i förra årets bo under garagetaket. Han verkade då inte bestämt sej för bostad tyckte jag. Jag var snabbt inne och hämtade kameran men se då flög han. Igår såg jag honom inte men så nu ikväll när jag stod och lagade mat så hörde jag honom och tittade ut genom fönstret. Där satt han. Så jag valde att fotografera genom mitt köksfönster. Fönstren är inte putsade sedan i höstas....men nog syns han? Så nära hade jag nog inte kommit utomhus. Vacker är han och som han sjöng nu ikväll. Dessutom satt han och tittade in på mej som om han ville säga något och jag ville säga honom: - Ja, ta du samma bo som förra året! Det är OK!
Sen flög han över och satte sej på staketet och jag vet att i sommar kommer jag att se honom ofta sittandes här!
Vill du läsa mer om väntan på rödstjärtens ankomst läs här: "Inget är som väntans tider"

6 kommentarer:

BP sa...

Vilken fin bild... igen (men det har jag ju sagt förut ;-). Du kan verkligen dina fåglar. Tror inte att jag har sett en sådan förr. Tack och lov att din blogg finns!

anemonen sa...

Vilken fin fågel. Jag det är bäst att stå bakom ett fönster när man fotar fåglar. Det är minsann inte så lätt inte, men du lyckades ju fin fint.

Sommarträdgården sa...

Oj vad nära du kom med kameran,söta fåglar de där.

Viola sa...

Skal se det var det rødstrupen spurte deg om... om den kunne få ta samme bopel i år også.... Er så koselig når en vet at det er de samme fuglene, personlighetene, som kommer tilbake hver vår :) Slik savner jeg å bo i eget hus, mer på landet.. Jeg bor jo i en blokk! Rødstrupen er en nydelig fugl, og den synger så fint :)

AnnaKK sa...

Vilken skönhet! :-) Och vad kul att de bor så-å-å nära!!!

Själv har jag inte sett till gärdsmygen mer - men känner jag den rätt så kommer den också att hålla sej kring huset i sommar. Ett år hade de byggt bo i vårt garage, ovanpå en lysrörsarmatur som är fästad på väggen. Men det var nog för trångt, för det var ett par ungar som föll ur det. :-/ Ett annat år hade de byggt i isoleringen i en brädlös mellanvägg i uthuset. Måste ha varit varmt och skönt!? :-)

Sommarträdgården sa...

Väldigt romantiskt skrivet..han flyttar nog in igen sak du se,flyttfåglar (särskilt rödstjärtar) är rastlösa av naturen..):