6 maj 2012

Fototriss: Så här ser det ut där jag är idag


Galtabäcks hamn, Halland, 5 maj.

Jag fångade tre nya fågelarter till mitt arkiv!
Den första här är en tärna. Jag tror det är en silvertärna men jag vet inte och tar tacksamt emot tips.

Här syns en rödbena spatsera om kring. Publik har den också. Sädesärlorna ser intresserat på.



I motljuset står en gravand som ska strax ge sej ut i vattnet.

Det blåste otroligt igår och det gick knappt att stå stilla. Därför blev jag lite extra nöjd med mina bilder då har jag har ett nytt objektiv som jag håller på att bli vän med. Smolk i glädjebägaren var väl att jag glömt ställa tillbaka inställningarna på kameran från mitt experimenterande häromdagen och de här bilderna är tagna med en ISO på 6400 i strålande solsken...... Ni som har öga för detta ser det säkert. Idag blir det golfbanan och sedan fotbollsläktaren för min del så jag går på Fototrissrunda tidigast ikväll.


30 kommentarer:

Elizeth sa...

Jättefin fågeltriss! Har svårt att bestämma mig för vilket motiv jag tycker bäst om.. Lutar nog åt gravanden faktiskt. :)
Ha en skön söndag!

Lisbet sa...

Så fantastiskt underbart. Vårfåglar som traskar omkring och äter. Och tärnan som seglar iväg med vind under vingarna. Underbart
HA en skön söndag

Anonym sa...

Härliga bilder! Fin första bild! Det spelar ingen roll ang inställningarna, man kan ta en fin bild ändå :)

Anonym sa...

Härliga bilder! Fin första bild! Det spelar ingen roll ang inställningarna, man kan ta en fin bild ändå :)

Charlotta sa...

Personliga porträtt av de tre fåglarna.

Att glömma ställa ner ISO-talet behöver man inte ha ett nytt objektiv för att göra, det händer mig ungefär varannan gång efter att jag ställt om från autoläge...

Axart sa...

Tack för att du delar med dig, gravand har jag aldrig sett, vilken fin teckning.

Rödbenan och tärnan också fina.


Ha en fin dag/AX

cat sa...

Trots missen med inställningen så är bilderna väldigt fina fågelbilder. Har själv förtvivlat försökt fånga de snabba tärnorna på bild, men inte lyckats så bra. Den första bilden blir min favorit.

Eva Trillian sa...

Vackert fångade skönheter!

Beppan sa...

Härligt att gå på fotosafari i fågelriket!! Så spännande att upptäcka nya arter.

Fin triss!

Della sa...

Jag skulle också gissa på silvertärna, för fisktärnorna brukar ha svart spets på sin oranga näbb. Men jag är verkligen ingen expert. Jag tog en bild på en fisktärna i förrgår. Kanske ska lägga ut den.

Kerstin: sa...

Kul med dina fågelbilder. Imorse när jag tog min morgonpromenad såg jag så många fåglar. Tror jag ska ta med kameran och se om jag kan fånga några. Blev inspirerad nu när jag såg dina bilder.

Hoppas att du får en skön söndag!

Per-Anders sa...

Intressant med Fototriss att se hur klimatet skiftar i värt avlånga land. Ser ut att vara härligt hos dig. Fågeln på första bilden är jättefint fångad. Bilderna har bra skärpa för att vara tagna med ett så väldigt högt ISO.

Birgitte sa...

Flotte fugle, der må være dejligt at få nye med i kartoteket;-) Jeg kender det lidt fra mine sommerfugle :-)

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Jaså du jagar fåglar, med kameran :)
Trevlig idé.
Det där med inställningar och glömma återställa, hm vet har inte gjort det :(

Marit Johansson sa...

Vilken kanontriss, den sista bilden tycker jag väldigt mycket om!

Annemor sa...

Flott triss, anden på siste bildet tok prisen for meg.
God søndag

http://www.starbear.no/mormor/2012/05/06/fototriss-176/

Anonym sa...

Mycket vackra bilder, inte ofta jag kan komma nära de här fåglarna.

LissenTo sa...

Du är så duktig på att fånga fåglar på bild, som den översta i rörelse.

Den nedersta fågeln, vilka vackra färger.

Jo det där med iso, har jag också fått ett schå, att komma ihåg.

Ha en fin start på veckan. // Lissen

Resa med Herbert sa...

Fina somriga och glittriga bilder, med vackra fåglar.

SigridfraEnget sa...

Jättehärlig triss, med fina fåglar!

Stare Ström sa...

Snygga fågelbilder! Jag tror också på silvertärna. Jfr med fisktärnan har den mycket korta ben, blodröd näbb utan svart spets och gråare på buken. Det tycker jag stämmer bra på din fina bild.

BP sa...

Alltså ettan är enastående. Fågeln ser ut som ett flygplan! En fantastisk bild! Åsså gillar jag "vinkeln" på trean. Love it.
Dessutom ska du få ett gott skratt också. Visade din silvertärna för maken. Han är lika kunnig som jag vad gäller flora och fauna. An utbrast spontant:
- Wow, but that's a frigate bird.
Jag var väldigt impad över hans kunskaper kan jag säga... tills jag/vi googlade "frigate bird". Vi skrattar än kan jag säga.
Googlade även silvertärna och bilderna jag hittade liknar visserligen fågeln, men hittade ingen bild i din klass!

Anita A sa...

Fantastiska fågelbilder alla tre!

Hero sa...

Superfina fågelbilder alla tre. men den sista blir min favorit. Det är svårt att fota fåglar tycker jag, så det är kul att titta på dina. Ha en fin vecka!

AnnaKK sa...

Hej-Hej!

Jag är inte så bra på havs- och strandfåglar, så vare sej rödbenan eller gravanden hade jag kunnat artbestämma utan att titta i en fågelbok. Men när det gäller tärnan så vet jag att du har gjort en stor prestation när du lyckades fånga den på bild - de far ju fram som om de gick på raketbränsle eller nåt, och de är verkligen inte lätta att hinna med att få skarpa foton på! :-D

annalarssonphotography sa...

En triss jag tycker mycket om! :)

Min fotogen sa...

Fina bilder!
Två nya arter för mig oxå.
Nu kan jag tre..:)

Nett sa...

Men så vackert, och du har fångat bilderna så bra.

Jah Hollis sa...

Det ser ut att ha varit en fin dag. Och fåglarna verkar trivas.

Lena sa...

Åh...verkligen superfina fågelbilder!