16 maj 2012

Balsam för själen


Idag körde jag förbi en äng med kossor. Jag fick vända tillbaka och gå ut och fotografera. Jag är uppvuxen med kossor utanför tomten (vi hade inte gård så det var inte våra) och då uppskattade jag inte alltid deras frustande och alla flugorna, däremot kunde jag njuta av att höra dem tugga minns jag. Den goa känslan fick jag idag och det kändes faktiskt lite som balsam för själen att stå och titta på dem när de tuggade.
Såg att ordlös onsdag har temat Skydd idag och visst kunde den här bilden varit med där också.....titta i öronen vilket hår som skyddar och titta vilka ögonfransar. Men nu har jag skrivit så många ord så det får räcka med Onsdagstemat idag.

7 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

mmm så vacker bild av Mamma Mu!
Kossor och andra allehanda djur hade vi på min barndoms bondgård...ljuvliga tider var det!

BP sa...

Å så nära du kom kossan. Ditt inläg påminner mig om min uppväxt också, fast inte på samma sätt.
Utanför vårt hus betade kossorna,många var det. Å varje gång jag och mina små kompisar "lekte" med dom så halkade jag... i koskit. Mamma min blev inte glad kan jag säga;-)
Å din fina kossa platsar helt klart i Bregottfabrikens styrelse.

PS. Om du vill kombinera teman kan du ju alltid lägga in exen som kommentar. Tycker lite synd om danska Mariane som så gärna vill få igång OO efter SoF och tPix faktiskt. DS

Birgitta sa...

Så fin fjällkossan är. Snart kommer mina fina kossor också på bild, bara de kommer hem från skogen.

Rune sa...

Kuer utstråler stor ro, det er sikkert! Og jeg kjenner igjen det du sier om lyden, når de går og napper til seg gresset. Veldig fint lys i bildet ditt! Ha en fin dag :)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Kor är snälla djur, sa en bonde som blev stångad.

Här tittar solen fram bakom molnen.

Blir säkert en fin Norsk nationaldag.

Erik Semlan sa...

Härlig bild på den betande kon.
Ett barndomsminne som får nytt liv på det här sättet kan verkligen vara balsam för själen. Klokt av dig att vända tillbaka och fotografera. Som storstadsbo är kor förknippat med sommarvistelse ute på landet för mig. Brukade gå till en bonde i närheten för att få lite mjölk i en mindre mjölkkanna ibland.
Din bild triggade igång mig. ;-)

SigridfraEnget sa...

Betande kossar ger faktiskt balsam för själen.