31 mars 2010

Bisittare och fågelstudier



Jag har varit bisittare på sjukhuset. En planerad operation och inget allvarligt.
Men ändå sjukhusmiljö med ljud, lukter och uttryck. Jag beundrar alla som jobbar i vården, det är inget jobb för mej. Jag vill också tala om att både sonen och jag är imponerade, tacksamma och mycket nöjda med omhändertagandet vi fick.

Som bisittare är man ju inte expert.
Därför blir man förvirrad över uttryck som "Sköterskan är försenad för hon är på MR."
eller
"Ska vi titta på lådan nu då?"
Då går man och funderar över vilken låda. Sonen säger inget, inte jag heller. Så till slut kommer den där lådan fram. Det är en låda med olika saker som kommer att användas. T.ex. det de sätter i armen inför operationen, ett plaströr som inte är en nål, detta upprepas och vi får också känna på plaströret om vi vill, bandet som man drar åt om överarmen, munstycket som man kan få andas i vid operationen m.fl. saker
eller
rundvisningen som jag verkligen uppskattar och personalen från lekterapin som är fantastiska och vill tala om vad de har att erbjuda. Kanonbra! Sonen som är 15 år tackar nej till clownbesök och säger till mej efteråt: " De tror visst att jag ska stanna här länge, jag skulle väl hem imorgon?"
eller
som idag när mandlar och polyper är borta och doktorn säger att vi kan åka hem , då upprepas detta budskap av flera personer: " Vi ska bara ta bort nålen först."
Då funderar jag över om det verkligen är en nål och att de bara lagt ett plaströr i lådan för att lugna.....

Det var inte tal om lekterapi för 15-åringen. Han sov sej igenom hela dygnet på sjukhuset och reste sej upp helmotiverad när det var klart för hemfärd. Ingen annan sysselsättning behövdes här.
Idag hemma såg jag återigen den fågel som jag funderat en del över vad det är för sort.
Trodde först att det var en gärdsmyg som rörde sej på backen men såg direkt att det var det inte. Tänkte att det såg ut som en rödhake utan röd färg.......
Efter att ha letat i fågelböckerna har jag konstaterat att det är en järnsparv.
Skulle jag fånga den på minnesbrickan kommer det upp en bild här så småningom.

Utsidan på min fågelbok visar ingen järnsparv.

Här kommer ett klipp ur dagens lokala tidning.
Min absoluta favoritserie.


Koppla inte samman serien med att jag varit bisittare för då är det helt OK att be mamma om hjälp. Dessutom har det varit måttligt av den varan. En sovande varelse behöver inte så mycket hjälp. Jag har läst, stickat och blivit bjuden på mat. Ganska bekvämt.

6 kommentarer:

annette sa...

Skönt att det inte var ngt allvarligt som hänt med Din son, men det är nog med att behöva gå igenom detta han gjort.
Brukar tänka på detta med det "konstiga" språk vi som arbetar använder både inom jobbet och tyvärr även privat ibland.
Försöker att tänka på det, men vissa saker vet jag egentligen inte vad det heter på andra språk än sjukvårdsspråk;)

Gillar Din serie skarpt, i våran tidning har man tagit bort alla serier, tråkigt tycker jag!

Ha nu en skön kväll och hoppas sonen repar sig snabbt!

annette

BP sa...

Undrade vart du tagit vägen;-) Nu vet jag och jättekul att det gick bra för sonen. Då kan du börja fira påsk då;-)

PS. Glömde du inte något när du var bisittare;-) Laptopen kanske för livebloggning från sjukhuset... DS

Tigris Predikantan sa...

Det är väl skönt när det går bra för ens barn, t.o.m på sjukhus!
Ser man på serien så ... lite stämmer det ju *ler*
:)

Rajson sa...

Gott att ni är hemma, även om det är en planerad rutin ska så är en operation en operation.
Älskar också denna serie. makens sköterska brukar klippa ut den och sätta upp på jobbet.Många sköna klipp.
Nu ska väl inget stoppa Äppelgårds besöket hoppas jag. HAr ej hört något annat och det är ju 3 veckor kvar!
Ha det gott!

Anne-Lie sa...

Jag bara älskar den serien! Eftersom jag har tre grabbar (17,18 & 22) är det så mycket som stämmer;-))

Hoppas sjuklingen kryar på sig!

AnnaKK sa...

Skönt att det gick bra på sjukhuset, och att ni är hemma igen nu! :-)

Jag blev så-å-å sur för ett tag sen när de ändrade om bland serierna i vår lokaltidning, och bland annat Zits försvann. Funderar på att säga upp prenumerationen nu! ;-) (Fast inte enbart av den anledningen, men sjutton vet om det inte kan ha varit droppen som faktiskt kommer att få bägaren att rinna över!?)

Ännu en vårteckens-fågel fick jag syn på igårkväll: En morkulla som sträckte över huset i skymningen. :-)

Översvämningen har dragit sej tillbaka nu, som väl är.

Ha en jättefin påskhelg! :-)