18 mars 2010

Båten Anna har lagt till

Båten Anna har lagt till på sin plats i Glommens hamn bredvid Klintskär.
Glommen är ett litet fiskesamhälle norr om Falkenberg med ca. 700 invånare.
Fisket är viktigt här.
Glommen är en bra plats för att skåda fågel.
Stenen härunder kallas Glumstenen och är ett flyttblock som redan på 1000-talet användes som sjömärke.
Det berättas också att en avdelning av kung Hakons här steg iland vid Glumsten den 24 augusti 1256 och härjade den följande dagen här omkring. Sedan for man med båt ner mot Ätran och brände den belägna köpstaden dvs. Falkenberg.


Vill du läsa mer om Glommen klicka här.

När jag var i Glommen i söndags sträckte de här gässen förbi.
Jag tror att det är grågäss.
När jag sökte fakta om grågåsen hittade jag en ny sida som jag blev väldigt förtjust i.
Naturhistoriska riskmuséets hemsida.
Jag fastnade speciellt för detta: Fåglar i mars
Här kan man se vilka fåglar som kommer flyttandes tillbaka i mars,
därefter finns en sida för april och en för maj!
Perfekt!

6 kommentarer:

Lasseivomma sa...

Tack för tipset, det verkar vara en trevlig plats. Vi ska till Falkenberg i början på april så det kanske blir en liten utflykt.
Dina fina bilder gör stället lockande.

annette sa...

Du liksom jag längtar tydligen efter hav och båtar, njuter av Dina fina bilder och så tackar jag för tipsen om platser och fåglarna.
Varit inne och läst och tittat på båda ställena. Glommen kommer med all säkerhet att få ett besök av mej under våren eller sommaren, älskar sådana platser, trodde knappt det fanns sådana genuina plaser kvar i vårt land! Varmt Tack!

Ha en skön kväll!

annette

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Pen liten plass det der, og denne flyttblokken er spennende saker, artig å tenke på hvordan isen har fraktet med seg ting. Pene bilder!

BP sa...

Jo då... det blir vår i år också... verkar det som:-)

PS. Tycker du ska erbjuda dina underbara fågelbilder till muséet. DS

Lissen sa...

Det verkar var ett fint fiske samhälle. Vi har några platser hos mej som jag besöker ibland om sommaren.

AnnaKK sa...

De senaste dagarna har jag sett både gäss och svanar sträcka förbi över huset. :-) Och det plaskar av änder i ån som rinner härförbi (fast det är såna där "räddingar" som flyr bara de anar att man är på väg mot dem). Dessutom regnar det - så man kan väl tevklöst sammanfatta detta i tre klara och tydliga vårtecken!? :-)

Jag vågar egentligen inte alls ta en massa foton på folk på gatan och så där - men jag gör det ändå! ;-)