22 februari 2015

På hemmaplan

Det är med blandade känslor jag är på hemmplan. Visst är det gott att sova i sin egen säng och att träffa sina barn, sina husdjur och andra som står en nära. Men hu så jobbigt att inte ha 20 grader utomhus och att inte se alla dessa sköna palmer framför en blå himmel!
Turen till Madeira var mycket lyckad och de som avrådde oss från att åka i februari hade helt fel! Det fanns blommor, det fanns sol och det fanns blå himmel och inte en regndroppe fick vi på oss. Sen behövde vi tröja och jeans på kvällen och på morgonen då vi åt frukost utomhus men det var OK.

Madeira som jag besökte för första gången nu,  tillhör Portugal. Det var några år sedan jag besökte fastlandet Portugal, då fanns det inget wifi att tala om. Men det fanns det här. På hotellet var det ett alldeles strålande trådlöst wifi och på vissa restauranger och i vissa zoner i stan fanns det wifi.

På Madeiras botaniska trädgård fanns allsköns växter, många inplanterade. Bra att det fanns skyltar på  många av växterna, men vi hade behövt fler. Klimatet på Madeira är ganska likt året om och jag lärde mig att väldigt många växter från olika delar av vår värld trivs här, men inte rosor eftersom de aldrig får någon vintervila vilket de behöver. Här visar jag några gröna växter som vi nog mest känner igen från våra vardagsrum, svärmors tunga (ja den kan vara vass...;)) 


Den här skylten i Botaniska trädgården behövde vi inte. Ja, ni som känner mig vet vad jag tycker om selfies och selfie-skyltar.
Som turist kan skyltar vara bra och när jag tänker efter är det en oändlig mängd och variation av skyltar man läser under en semestertripp. 

BP - på Konst eller Konstigt har tagit över Skyltsöndag efter Pumita som tyvärr lagt ner sitt bloggande. Det är med en extra tanke till Pumita som skyltat många söndagar, och som är oerhört resvan och säkert sett många fler skyltar än vad jag gjort, som jag idag gör första inlägget på Skyltsöndag hos BP.

6 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Välkommen hem :) Förstår om du har blandade känslor kring att semestern är slut - vem skulle inte ha det!
Jo, att fylla år var enklare i år :) Väldigt mycket lugnare och skönare - den här sortens födelsedagar går lite mer omärkta förbi :) Det gillar jag! Hur snart är det din tur? Grattis i förskott? :D

BP sa...

Stort, stort tack Gärdsmygen att du lägger upp så många fina skyltar från din resa. Perfekt tajming i dubbel bemärkelse! Så himla kul att du vill fortsätta med skyltningen:-)

Madeira och Funchal är jättefin! Vi gillade våra besök där trots att vi hade betydligt mera blandat väder (jul/nyår). Men det gör inget heller, det finns ju så mycket att se.

Klart att du har blandade känslor att vara på hemmaplan igen - borta bra, men hemma bäst är totalt överreklamerat om du frågar mig;-)
Kram och tack för länken:-)

Kicki sa...

Förstår att du saknar några plusgrader , tur att du fick så bra väder!
Svärmorstunga har jag nog aldrig sett växa sådär!

Stare Ström sa...

Välkommen tillbaka till alla vinterkläder! Nu får du leva på minnen om värmen ett tag! Det var alldeles vitt här också i går kväll, men det försvann.

Susanne sa...

Härligt att se palmer, längtar så efter värme.

Benita sa...

Magic tea house låter ju intressant. Maderia har jag aldrig besökt.