18 februari 2015

Del 4 - En levadavandring


Idag har vi prövat att gå en levadavandring. Levadorna gjordes för att transportera vatten från den norra delen av ön till den södra delen där det var bättre möjligheter att odla men för dålig vattentillgång. Vii valde en av de enklare vandringarna, trots det var det väldigt brant. Vi startade på 550m höjd.
Lägg märke till bron där borta!



Bitvis var det ganska "brötigt" att gå. Än så länge rör vi oss på stigarna fram till levadan. 
Här har vi kommit fram till en levada. 



Så här rann vattnet ner till, i det här fallet, staden Funchal.

Nu har vi nått bron som syntes på näst första bilden.

På den sista delen av vandringen mötte oss den här söta hunden som jag undrar om någon äger?

Vandringen avslutades i orkide'parken som var en ljuvlig oas och dessutom serverade gott kaffe och apelsinkaka.


3 kommentarer:

BP sa...

Vad var det jag sa;-)

Härliga bilder, precis som jag minns vår Levada vandring. Fast den där bron minns varken jag eller maken.

Å ni verkar ha abonnerat på toppen väder. Härligt:-)

Helena sa...

Åhh... ser härligt ut! Njut! Jag hade gärna sprungit en runda där (om det går)

Stare Ström sa...

Vilken härlig vandring! Vacker natur.