22 juli 2009

Trädgårdsinspiration

Jag har varit på bussresa! Jo det är sant. De som känner mej vet att jag gärna rattar egen bil själv,
men nu har jag faktiskt åkt på bussresa.

Vart?
Till Kinnekulle!

På trädgårdsresa till tre trädgårdar med Hannu Sarenström som guide.
Jag valde att ha inte ha min egen kamera med. Blir lätt osocial då och fastnar än här och än där. Lånade med mej sonens lilla Nikon Coolpix-kamera som får plats i byxfickan istället för ta något foto här och där. Ovan vid kameran och ovan vid att enbart ha displayen att se i hade jag ingen förhoppning om resultatet på de få bilder jag tog men det visade sej att jag kan bjuda på en del upplevelser från denna tur.

Följ med!
In till rosorna i Hällekis säteri.
Där blev jag mer förtjust i denna port av avenbok(?) än i rosorna!
Visst är det inbjudande att gå in här? Man blir nyfiken.

På Hällekis säteri fanns också denna blågula perennrabatt. Praktfull!
Liljor tillhör inte mina favoriter men om jag hade haft sådana här kanske. Magnifika!I växthuset kunde man bl.a. se enorma tomater och märkliga squash och så en installation jag gillade.
Jag tror att konstnären hette Vanerius.

- - - - - - - - - -

Efter Hällekis säteri fortsatte vi till Hannu Sarenströms trädgård.
Hannu tar de vackraste bilder själv av sin trädgård och jag rekommenderar varmt att titta på bilderna i hans böcker!

Den senaste boken "Trädgårdsvisioner" handlar om just visionerna i hans egen trädgård.
Det var en upplevelse att besöka en levande trädgård, där visioner och projekt är pågående.

Som sagt för att se Hannus trädgård titta på hans egna bilder i böckerna eller på hans blogg (se länken ovan)!

Två bilder, som inte alls är karaktäristiska, från Hannus trädgård har jag ändå här.
Jag gläds ju så klart åt att Hannu har en levande trädgård på fler vis som med bostad åt de små.
Eller som nedan en vision (obs! min egenkonstruerade tolkning) om en hönsgård. En idé för mej som i sommar sett så mycket sprätthöns att jag skulle vilja ha höns i min trädgård - vilket jag inte ska ha - men det här verkar ju praktiskt !

Vill du se all buxbom, himalayabjörkarna, fjärilsbuskarna som bildar häck m.m. m.m. -
se Hannus egna bilder!

- - - - - - -

Efter Hannu Sarenströms trädgård åkte vi till
Sparlösa Trädgård

Jag blev mållös och vill kalla denna trädgård för Mållösa trädgård istället.
Att gå i en sådan blomsterprakt där blommorna bitvis är högre än man själv och där de bildar ett hav av färger och nivåer långt bakåt i blickfånget är obeskrivbart.


I rabatterna låg gräsklipp, alltså ingen jord syntes, rabatterna var upphöjda och innehöll allsköns blommor, och blommor jag aldrig sett...
Även här praktfulla liljor.
Mängder av klematis i olika färg och form.

Sparlösas trädgård skapade så mycket intryck och känslor, och efteråt så mycket frågetecken.
Jag kan bara rekommendera ett besök detta kan inte förklaras.

För övrigt kan jag rekommendera alla trädgårdarna jag besökte igår!

Har du orkat ända hit?
Då orkar du studera sista bilden också!

15 kommentarer:

Ninni sa...

Tack för en fin utflykt! Till ställen som jag nog inte kommer på en och samma dag. Hannu Sarenström är ju en personlighet som jag gärna skulle uppleva i verkligheten. Hittills har jag bara sett honom på TV.
Bilder är ju jättebra, det är nog inte utrustningen det hänger på:)
Brasiliansk öl är ljus(det finns även mörka)och inte alls så smakstark som den öl vi är van vid i Sverige och Europa. Dessutom serveras den isande kall ...kylskåpen brukar hålla -3 på barerna. Jag själv är alls ingen öldrickare men om jag måste så föredrar jag ölen här som inte smakar så mycket.
Må så gott!

Anette sa...

Vilken härlig resa det måste varit (trots att det var med buss *ler*). Den där sista trädgården såg verkligen härlig ut! /Anette

Sommarträdgården sa...

Jag gillade resan också.

Sommarträdgården sa...

..och visst blev det fina bilder och visst är det mysigt med massor av blommor på jorden,Gärdsmygen!

BP sa...

Suveräna bilder trots (eller på grund av ;-) ) Coolpixen. Gillar installationerna precis som du.

Ulrica sa...

Vilken härlig dag... och så vackra trädgårdar. Precis som du blir jag lätt osocial när jag har kameran med och måste (även om det svider) lämna den hemma ibland :)

Hannu på Langeland sa...

Det är en skvätthöna, inte en sprätthöna! ;)

annette sa...

Ja, att lämna sin egen kamra hemma ibland måste man göra, för detta med att bli osocial känner jag igen;)
Men om man har med sig den Du hade så går det ju lika bra ändå, verkar vara en toppenbra liten kamera för Du har verkligen lyckats fånga många vackra bilder som jag njuter av, måste ha varit en fin upplevelse att få se så mkt vackert på en och samma dag.

Kram //annette

Anna sa...

Helt underbar tur du gjort! Jag har ju inte långt till varken Hannu el. Sparlösa, så tids nog hamnar jag där med..
Fina bilder, även om kameran var lånad.

Sommarträdgården sa...

Ja ,kaffe rinner så lätt igenom..

Sommarträdgården sa...

Jaha, det är en höna i inhängnaden,NU fattar jag!:)

AnnaKK sa...

Hejsan!

Det var då för väl att du inte reste helt utan kamera, säger jag bara!!! har tittat både länge och väl på dina foton här, och önskar att jag också hade kunnat åkt på en dylik trädgårdsresa. Vilka ställen - inte minst den sista platsen... WOW!!! :-D

Och i morgon kör du spaden i jorden där hemma och försöker återskapa någon av favoritvyerna??? ;-) (Det hade iallafall jag förmodligen haft svårt för att inte göra! Blir så-å-å inspirerad av att se andras verk, vare sej det är i verkligheten, på nätet, i en tidning eller på tv... :-) Hm...)

Sommarträdgården sa...

..men 2 hönor kan man ha,lite egna gårdsägg..visst?Det känns så.

Hannele på Hisingen sa...

Kul att se dina bilder.

Viola sa...

Himmelske hager og det var spennende å bli med deg :) De menneskelignende figurene var også stilige, og det på det siste så jeg Gärdsmygen! ;) Så flott at han også tenker på våre små fugler, med fuglebur, i sin hage! :)