31 juli 2009

ABC i ord og bilder: V

V
Den här veckan hade jag flera idéer!
Men plötsligt blev det något helt annat än det Vatten jag bestämt mej för.
Det blev:
Vinbergs kyrka
Vinbergs kyrka ligger i Vinberg strax öster om Falkenberg i Hallands län.
Vinberg har troligen fått sitt namn efter vind och berg.
Kyrkan blev klar 1899 och nästan allt i kyrkan är från den tiden bara ett fåtal saker flyttades med från den gamla kyrkan som låg precis intill.


Var med nu när vi kommer till orgeln!Orgeln byggdes på 1960-talet och orgeln var en riktigt bra orgel.
Vid just denna orgel satt på 60-talet Benny Andersson (svensk kompositör och pianist kanske mest känd från ABBA-tiden) och komponerade låten "Wedding" som The Hep Stars gjorde en hit med. Wedding fanns på skivan "The Heps Stars" som släpptes 1966.





Ytterligare en känd svensk har anknytning till trakten och det är Olof von Dalin, svensk författare som föddes i Vinbergs prästgård 1708.
Olof von Dalin var mångsidig författare, samhällsdebattör, historiker, språkförnyare och kallades för vår förste journalist.
Dalin skrev "Then Swänska Argus" och som avbildas på den här stenen "Sagan om hästen" där hästen skulle föreställa Sverige och ryttarna kungarna




30 kommentarer:

Camilla Elstad sa...

For en nydelig kirke! :D

Mariann S sa...

Ei nydelig kirke:)
Når eg fartar rundt brukar eg å stoppe å ta bilde av kirker vi reiser forbi. Så finner eg ut litt om kirkene når vi kjem heim. Kvar kirke har sin historie :)
Ønsker deg god helg :)

Marie sa...

Fantastiskt vacker kyrka du hittat och stden är ju en perfekt V tolkning. Hoppas du har det bra i sommar. Snart är det dags att återvända till vardagen och då kommer jag köra igång med foto utmaningarna igen. Har faktiskt varit skönt att koppla av från alla under sommaren. Blev lite väl mycket, får lov att sålla ibland dem alla i höst. Korrarna mår de bra. Har inte sett några bilder på ett tag. :-) Ha en fin fredag.

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Nydelig kirke!!! Særlig takvelvet med stjerner.

Hep Stars er barndomsminne ;)

Madame sa...

Det er en meget smuk kirke - tak fordi du fortæller om den, og jeg er helt betaget af kirkens indre!
God weekend til dig!

Mitt hvite hus sa...

En virkelig vakker kirke...
det finnes så mange flotte kirkebygg rundt omkring...
God helg.

JULIEK sa...

Den var vacker. Tyckte veldig om det himmelblå taket i kyrkan : )

christina sa...

Så otroligt vacker kyrka. Jag blir helt förälskad. Ängeln är ju helt ljuvlig. Vad roligt att Wedding skapades där. Det var en av mina favoriter av Hepstars.

/kram christina

Monica sa...

For en nydelig kirke :)))

ElinSire sa...

Kjempefin kirke og flotte bilder :)

Rimkogeren sa...

Flot kirke, fine valg af motiver.

Sommarträdgården sa...

Fantastiskt vackert!Oj..

elle-melle sa...

Det var en nydelig kirke og et imponerende orgel (sier jeg som ikke har peiling på orgeler). Men det så veldig stort og flott ut.

Petunia sa...

Fpr en nydelig kirke! Den velvingen var bare helt utrolig.
Jeg vil ikke si at jeg er kristen, men man har jo litt av barnetroen igjen og jeg elsker å besøke kirker. De inneholder så mye fint og byggene er som oftest veldig vakre og den roen man finner i kirken, er så fin!

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Det var en kjempefin kirke! Vakkert utsmykket og fine linjer. God helg!

Unknown sa...

Vakre bilder av ei vakker kirke:0)
Eg synst at steinkirker er spesiellt flotte, det har kanskje noko med at det er steinkirke der eg vaks opp...
God helg

anemonen sa...

En pampig kyrka med en underbar interiör. Vilken kupol med stjärnhimmel.

BP sa...

Vilka fina exteriör- och interiörbilder på denna kyrka! Snyggt jobbat... igen!

Ninni sa...

Intressant! Vad jag fascineras allra mest av är det vackra blå taket, stjärnhimlen. Tänk att ha ett sånt hemma...
Ha en skön helg!

Anonym sa...

Vilket fint bidrag och intressant. Jag läste allt du skrivit (vilket jag annars brukar har svårt för om det är mycket text).
Bilderna är fantastiska allihop. Särskilt tycker jag om orgeln och takkupolens innertak.
Må så gott!

Bling - our elf on the shelf sa...

For en ærverdig kirke. Ble helt satt ut av det flotte "taket" :)

Anonym sa...

Veldig, veldig vakker kirke! Likte spesielt godt den malte engelen:)

Marie sa...

Fantastisk vakker kyrkje!
Eg likar å besøke kyrkjer når eg er ute på tur.

Berit sa...

Hej igen!
13 år, bodde i Småland, lyssnade jämt på Hep Stars, 14 år, flyttade till Halland, fick veta att idolerna varit just här.....
Kul att läsa om det igen.

Anonym sa...

Vinberg kirke er på alle måder pompøs, og jeg er imponeret over, at man i 1960 valgte den slags orgel!
Hepstars, jo det nummer husker jeg tydeligt, men med billeder på tænkte jeg straks, at mange af pigerne sikkert gladeligt ville have giftet sig med musikerne ;-)

amylin sa...

Så fin kirke, og jeg visste ikke at Benny Anderson satt der og komponerte. Spennende med sånn informasjon.

Hobbygåsa sa...

Så nydelig kirke! Jeg elsker å besøke gamle kirker når jeg er ute og reiser, det er utrolig mange flotte. Ha en fin dag!

Tristan sa...

Flotte bilder av kirken.

vibeke sa...

Det orgelet var fantastisk vakkert! Håper det høres like vakkert ut. Og den himlingen får meg til å tenke på stjernehimmelen. Kirker er på en måte vakre bygg.

Viola sa...

En riktig flott kirke, vakker himmelhvelving og hvilket orgel! Ja Benny Andersson vet vi nok stort sett alle hvem er, det må ha vært herlig å sitte foran dette gedigne og vakre orgelet å komponere.. :)