7 juli 2009

Operan i Oslo

Oslos opera som byggnad är en upplevelse!
Invigningen skedde i april 2008.
Byggnaden ligger i vattnet och du kan gå på byggnadens tak och runt hela byggnaden.
Det norska arkitektkontoret Snöhetta har ritat byggnaden, några namn på arkitekterna har jag inte hittat. Snöhetta har också bl.a. ritat biblioteket i Alexandria i Egypten.
Carraramarmor är byggnaden klädd i och sånt här mönster har plattorna.
Jag var inne i foajén också. Klicka här om du vill se en bild därifrån.

9 kommentarer:

Sommarträdgården sa...

Fantastiska utmaningar,både för arkitekterna och byggnadsarbetarna och som sagt hoppas det är pansarglas i fönstren,så att operasällskapet kan ta i riktigt ordentligt.

anemonen sa...

Riktigt stilig arkitektur är det.

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Kjempefine bilder du har tatt av Operaen :)

BP sa...

Härliga bilder från Oslo. Gillar de "prickiga" marmorplattorna skarot.

Fritt ur hjärtat sa...

Så tjusigt! Jag fick i juni en guidad tur i GöteborgsOpern, så nu är jag färdig för Oslo också. Ville ha sett Göteborgs förs, inte bara varit på föreställningar. Jag älskar GöteborpsOperan, hela husets atmosfär. Inser att jag kommer förälska mig i Oslos också
;-)

AnnaKK sa...

Verkligen imponerande arkitektur!

Vet egentligen inte om jag tycker det är vackert - men riktigt storslaget och mäktigt är det iallafall! :-)

Semester i Norge alltså!? Till helgen börjar makens semester, men så långt lär inte vi komma. Blir nog mest hemma - har rätt mycket pyssel i huset som vi kan ägna dagarna åt. :-)

Ha en fin dag!

Photos by Storm sa...

Så häftig byggnad. Tack för tipset. Vi åker till Oslo om 3 veckor så jag är glad för alla tips/Lis

Ninni sa...

Vilka läckra bilder! En byggnad som det vore spännande att se. Jag vet inte om jag tycker den är vacker men moderna hus kan verkligen vara intressanta att se och ha många fina fotovinklar.

Viola sa...

Flotte bilder av Operahuset. Det er overraskende morsomt å gå der på taket! Jeg satte inn mange bilder fra taket (Operahuset) på bokstaven O i ABC i ord og bilder. Jeg synes du har fått noen flotte vinklinger på bildene dine! :)