8 mars 2014

Kameran

Kameran har följt mig sedan jag var 7 år och hade pappas gamla Kodak instamatic 100 i handen. Kommer ni ihåg den kameran? Jag kommer speciellt ihåg avtryckarknappen, långsmal i metall, och så blixten som åkte upp inifrån kameran. Minns också så väl när jag fotat några ekorrar som jag var så stolt över. När filmen var framkallad var besvikelsen stor då ekorrarna var så pyttesmå och mörka där uppe i trädet. Som 13-åring hade jag foto i Fritt valt arbete i skolan och fick i födelsedagspresent en Olympus trip 35. Den finns nu bland mina andra före detta kameror,  Nikon FG 20 och Canon Powershot G 2, som jag skrivit om förut.

Tro det eller ej men jag har en nykomling i min samling. En Nikon Coolpix AW110. Den nyaste modellen AW 120 släpptes i dagarna men jag köpte förra modellen. 


Vad är då syftet med denna kamera? Jo jag ska ha den som allväderskamera! Ett komplement till Nikon D90. I golfbagen, i fickan, i ryggsäcken, på stranden, i handväskan. Nu fungerar min i-phone som den där alltid-till-hands-kameran, men den tål inte regn och den har inte tillräcklig kvalité för att jag ska vara nöjd. Den ska också vara snabbanvänd, det handlar om snapshots. Just nu tycker jag mest att den är söt att titta på. Har inte lärt känna den ännu och vet inte om jag kommer att bli nöjd. Fascineras över att den har kompass, gps och att den går att wifi-koppla. Vilken utveckling! Skulle jag nu få för mig att någon gång åka till Maldiverna så kan jag ju dyka med den också.......

5 kommentarer:

KulTur i Natur - Tony sa...

ännu ett trevligt inlägg! Det är guld värd att ha en liten kamera i fickan särskilt en sådan som du nu köpte. Du får helt andra motivområden, tänk bara alla fina regnbilder du kan ta, och den väcker ingen uppmärksamhet.

Pumita sa...

Så söt den är! Och i helt rätt färg. Att den tål alla väder är kanon!

BP sa...

Stort Grattis till din nya söta kompis!!! Glöm inte att döpa den, då är han eller hon din bästa vän - som min Sonny:-)
Nu ser jag fråm emot dina dykbilder från Maldiverna;-)

Stare Ström sa...

Den var väldigt söt!
Eftersom många undrade vad damen snurrade till hos mig så la jag dit en bild på resultatet.
Och ja, du bör nog ta dig hit om du inte har hört gärdsmygen sjunga än! Idag var det två i full gång. Solen sken nämligen.

Freja sa...

När jag började fota hade jag min mammas gamla lådkamera, den var häftig, men det krävdes fullt dagsljus för att det skulle bli någon bild...