13 mars 2014

Uppkopplad och avkopplad eller avkopplad och uppkopplad?

När jag ivrigt berättade för några vänner att i Tel Aviv där kunde man vara uppkopplad nästan överallt då det var free wifi på de flesta ställen, fick jag motfrågan "-Varför ska man var uppkopplad hela tiden?" 


Detta har jag funderat över. Jag gick ju ur Facebook för några år sedan då jag var evinnerligt trött på alla uppdateringar om "ett glas rosé", "kört ett hårt pass zumba", "träffat finfina X", "ätit Y", "ätit xy", "träffat xx och xy". Samtidigt som dessa onödiga meddelanden drällde in ville jag inte missa något och jag kollade titt som tätt. Det kändes inte avkopplande. Ibland fick jag veta saker jag inte ville veta. Jag lämnade alltså FB och har inte ångrat mig en sekund. Så behovet av att vara uppkopplad hör inte ihop med Facebook. Har funderat i banorna om att vara uppkopplad är ett behov och jag kom fram till att ja, det är nog ett behov för min del. Vad gör jag då på nätet? Allt möjligt, allt ifrån att kolla mail till att, som jag skrev igår, ta reda på hur man delar en mango. När jag är på resa då? Jo jag kan läsa nyheterna, jag kan kolla kartor, jag kan kolla öppettider och evenemang. Jag kan checka in på flyget från datorn, vi valde att checka in vår lilla resväska också på hemvägen och det var smart att göra via nätet. Jag kan prata med den del av familjen som inte är med på resan via Skype, utan att det kostar en massa. Detta är säkert ett skapat behov för tidigare hade vi inte internet. Men det kan man säga om andra saker också.  Vi hade inget behov av TV innan den kom, då hade vi radion som fick en mindre viktig roll i och med att TV:n kom. Nu påstår jag att det blir likadant med TV:n. Själv ser jag oerhört lite på TV. Förr när jag såg på TV hade jag behov av att göra något samtidigt. En stickning var perfekt. Jag stickar väldigt lite nu för tiden. Jag ser väldigt lite på TV. Idag, torsdag, upptäckte jag att jag hade på TV:n sist i söndags.... Jag förstod det när jag idag inte fick ström i TV:n. Sladden hade åkt ur när jag dammsög i söndags. Det enda jag märker att jag missat något på är att jag inte hänger med när folk pratar om reklamen på TV:n, fast den såg jag knappt på innan heller för då tog jag gärna en paus själv. Jag håller mig hellre vid datorn och jag är för både internet och trådlösa uppkopplingar. Hur mycket har jag inte lärt mig via bloggandet förresten och så många intressanta människor jag "träffar" via bloggandet. Jag kan känna mig avkopplad när jag surfar. Jag kan känna mig avkopplad när jag vet att andra kan få tag på mig. Men det kan vara tvärtom, för visst är det lätt att fastna. Det finns också fler negativa saker. Tiden rusar iväg framför datorn och vips så har tiden gått där man kunde gjort annat. Många barn och ungdomar har svårt att hitta balansen mellan stillasittande och fysisk aktivitet. Man kommer över mycket onödigt vetande och man får vara försiktig med vad man lägger ut för det sprids snabbt och det finns kvar. Idag blev jag lite obehaglig till mods. Fick syn på en sida som heter peepeels. Skriver inte ut hela adressen då jag tycker den var obehaglig. Jag har ett ovanligt efternamn och jag vet att det bara är jag som har mitt namn i Sverige. Det kan man lätt kolla på ratsit. På den här sidan finns runt 10 stycken med mitt namn med uppgifter som är helt fingerade. Kartor, telefonnummer, adress, yrken och intressen. Så var det med andra av mina familjemedlemmar också.  I samband med sökresultatet kom ett formulär upp där man kunde avregistrera sig om man inte ville vara med. Jag gjorde INTE det då jag tror att detta är något konstigt. Frågan är om man ens skulle varit inne på sidan och sökt. Vad är detta för något? Vad har man för nytta av att skapa fejkpersoner med någons namn? Det känns faktiskt kränkande att mitt namn används med helt fel uppgifter. Är det någon annan av er som hört talas om denna sida? Allt gott har något ont med sig. Jag berättade tidigare om 3d-skrivarna jag sett arbeta och idag läste jag om någon som fått sitt ansikte återställt med hjälp titan utskrivet av en 3d-skrivare. Det är också så att man kan skriva ut vapen i en 3d-skrivare och det är sannerligen inte bra.

Allt detta tänkande utifrån varför det är bra med wifi (som förresten uttalas wajfaj).
Jag gillar att kunna vara uppkopplad. Var och en får känna efter och ta ansvar för när man behöver koppla ur för att koppla av.

Avslutar med en ögonblicksbild med mobilen från en som gärna är med mig när jag är uppkopplad :)
Läser förresten Tonys blogg KulTuriNatur just här.




10 kommentarer:

KulTur i Natur sa...

Jag kan hålla med dig i dina tankegångar, ungefär så känner jag också. T.o.m. ditt val av bloggsidor gillar jag :-)

BP sa...

Ska jag bara säga nu att jag håller helt och hållet med dig. Jo, det gör jag. Undantaget är väl att jag aldrig gått med i FB;-)
Vad gäller tv-tittandet så sa jag till maken ikväl: "Jag försår varrför jag aldrig tittar på tv: - antingen blir man deprimerad eller så slocknar man. Kollade på Sportspegeln och slocknade... nästan - zhhhhhhh. Suck-(

Det där med ratsit har jag totalt missat. Kollade upp mina kollegors löner för många år sedan då ratsit var tillgängligt för alla.
Ditt namn är ungefär lika ovanligt som mitt, så jag vågar inte ens kolla.

Men totalt sett: Long live internet - skulle inte kunna leva utan:-)))

lottisen sa...

Intressant skrivet! Kan bara hålla med!

BP sa...

Svar: Är du på dåligt humör idag eller;-)
Jag älskar mina alien trees;-) Å jag tror INTE på utomjordingar. Men jag gillar dig - skarpt:-)

Lajsas Fotografi sa...

Vilken mysig kisse =)

Anonym sa...

Du hade mycket på hjärtat i det här inlägget. Kan inte så mycket annat än att hålla med dig. Facebook intresserar mig inte, det är bloggen som får all min uppmärksamhet.

Stare Ström sa...

Man vänjer sig vid allt! Skulle ha svårt att vara utan dator idag. Sångare redan? Låter väldigt tidigt. Men bofinken sjunger i alla fall för fullt.

MaMalena sa...

Jag håller inte med dej, men jag anser att alla skall få göra som de vill. Och jag respekterar att man är olika. Själv gillar jag tramset på FB, fina bilder på instagram, jobbrelaterad info på twitter och intressanta tankar på bloggar. Men så är jag en informationsnörd som gillar sociala medier. ;)

som svar på din kommentar häromdagen: Jag såg dymomärkningen på en matblogg och blev helt kär. Köpte en ny dymo på clas ohlson, och märker upp allt jag kan hemma.

Marit Johansson sa...

Haha.. vilken nyfiken katt.
Den där sidan har jag inte hört talas om, obehagligt låter det i alla fall.

Anneli - A'la Foto sa...

Jag är helt med i dina tankar. Är så sjukt trött på FB med de urbota tråkiga uppdateringarna men det som stör mig mest är att man inte får göra något annat utan att bli påhoppad! Jag vägrar göra meningslösa uppdateringar utan jag skriver bara när jag har en åsikt eller vill ha åsikter av andra. Men det passar sig inte och många hoppar på mig då! Det gör mig väldigt irriterad och jag har nästan helt slutat vara på FB men jag kan inte avsluta helt och hållet! Jag låter min profil vara då jag har en fotosida där som jag fortfarande vill hålla igång! :)

Jag bara älskar din kisse och bilden på er datortid tillsammans! Urgulligt! :)

Ha en fin helg!