31 januari 2011

Räknat, summerat, rapporterat


Då var årets Vinterfågelräkning till ända.
Hos mej blev det nytt rekord. 12 fågelarter, summa sumarum 49 fåglar och.....2 ekorrar, fast de kan ju inte räknas. Annars samsades de bra med fåglarna.

Så här såg min artlista ut:

Talgoxe 10
Domherre 10
Bofink 6
Bergfink 5
Blåmes 5
Grönfink 5
Koltrast 3
Ringduva 1
Rödhake 1
Nötväcka 1
Entita 1
Större hackspett 1

Mest uppseendeväckande och glädjande var domherrarna. Det är i vinter första gången jag sett domherrar i trädgården och i lördags satte sej en flock med 10 st runt fodeanordningarna!

Domherrarna är ganska skygga och något riktigt närporträtt har jag inte lyckats med....än.

Genom fönstret fyrade jag av kameran medan Kurre för ovanlighetens skull satt i det stora huset och kikade ut! Kanske räknade han också fåglar?

7 kommentarer:

Charlotta sa...

Åh, så skönt att se att du fick rekordmånga fåglar inräknade. Själv hade jag bottennapp i helgen - knappt en fjäder på 48 timmar. Vet inte om det berodde på mildgrader eller om grannarna bjöd bättre/godare. :P
Men jag kommer rapportera ändå, för meningen är ju att samla in fakta och jag hade verkligen nästan inga fåglar i trädgården i helgen.

Charlotta sa...

Åh, så skönt att se att du fick rekordmånga fåglar inräknade. Själv hade jag bottennapp i helgen - knappt en fjäder på 48 timmar. Vet inte om det berodde på mildgrader eller om grannarna bjöd bättre/godare. :P
Men jag kommer rapportera ändå, för meningen är ju att samla in fakta och jag hade verkligen nästan inga fåglar i trädgården i helgen.

BP sa...

Grattis till rekordet!!! Å grattis till en fenomenal bra bild på... ja ettan då.
Åsså tycker jag nog att Kurre verkar vara ganska bra på huvudräkning - för du har väl inte lärt honom att använda papper och penna än... eller;-)

Unknown sa...

Jisses, säger jag bara och grattis till rekordet!
/SA

Unknown sa...

Morrn.
Räknas inte flyg-ekorrar?


Ha de bra.

Hasse A

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej !
Hade Du inte en Steglits ?
Det kom en till mig, i början då jag matade med frön från en askkopp på fönsterblecket.Men de skräpade ner och kackade överallt, så jag fick ta bort den efter jag köpt fågelmatare i plast och hängt opp.
Det är väl ingen fågel som man ser så ofta.Den hade nog hamnat på efterkälken.
Ska man sluta mata när det blivit barmark ? Eller bara då det är kallt ?

kram Mi

AnnaKK sa...

Skönt att någon kunde räkna in många fåglar och arter - för jag tror de flesta har fått ihop mindre i år än tidigare? Två tuffa vintrar har säkert märkts bland de små bevingade... <:-)

Så himla söt ekorren är när han kikar ut ur sitt hus. :-D