6 januari 2011

Trettondagsrapport

Liksom förra året blev Trettondags-/födelsedagsfirandet inställt p.g.a. snön. Fira kan man göra igen när trafiken är säkrare.
Gick ut i trädgården och kollade snödjupet samt övervakade Någon som skottade garagetaket.
De små fåglarna har det jobbigt i vinter och särskilt jobbigt är det för koltrasten (nedan) hörde jag på radion. Koltrasten, rödhaken och gärdsmygen har mycket svårt att klara vintern i år.
Upptäckte att vi missat att ta in den här inför vintern...

7 kommentarer:

Ninni sa...

Stackars små fåglar! Men visst kan man höra dem sjunga lite mera redan...eller också är det nu när jag är ledig och ute på dagtid som de sjunger.
Härliga bilder! Jag gillar den med kulorna och ljusen. Jag fick för mig att du redan kastat ut granen :)
Ha en fortsatt skön trettondag!
Ninni

Rantamor sa...

Snyggt som du hade dukat med kulor och ljus...härligt.
Och dina fågelfoton är ju bara så underbara.
Koltrasten, han finns inte här uppe nu i vinter men jag ska välkomna honom i vår...skicka hit han.

Ha en finfin kväll.

BP sa...

Ha, ha - du gillar också att vara supervisor, jag förstår.
Tycker synd om fåglarna men jag vet ju att du utfodrar dom så gott du kan. Var speciellt rädd om Gärdsmygen;-)
Bänken som du glömde: våra möbler (tyvärr inklusive kuddar) är också kvar på balkongen. Oooooops. De överlevde ifjol, det lär dom även göra i år. Dessutom har jag hittat en "gegga" som man kan smörja på när dom har "bleknat". De blir som nya då:-)

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Grattis med dagen.. :) Ja, det er ikke lett for fuglene nå, viktig at vi er flinke til å legge ut mat til dem, så blir vinteren litt lettere for dem.

Anni sa...

Så vackert det var med kulorna och ljusen! Är det din födelsedag så ber jag att få gratulera!

Jag har en koltrasthona som är löjligt tam, hon ropar på mig och sätter sig bara halvmetern ifrån mig för att få mat - hon kommer att klara sig helt klart, hoppas bara att alla mina andra kotrastar också gör det!

Kickit sa...

Vi kommer en annan gång, snart...!
Hoppas du kan spara den vackra dukning!

Kickit sa...

dukningen, skulle det vara.