18 april 2009

Konst?

På min andra blogg har jag idag denna galge, som hängt i min garderob i många år, på bild till temat Folkets konst. Är det konst att klä en galge? På Konstmuseum i Göteborg finns just nu en utställning som heter Annan konst. Där ställer flera okända konstnärer ut sina alster. Bl.a. ställer en norsk konstnär ut klädda galgar. Jag räknade till ca. 100 stycken galgar, alla olika klädda. Annan konst är folkets konst på Konstmuséet. Tavlor, skulpturer, foton, textilier...m.m. skapade av självlärda konstnärer.
På ett konstverk står det "Konsten är ett mysterium, låt den vara det".
Jag gillade utställningen och jag som var förtjust i citronpressarna på Röhsska blev lika förtjust i de klädda galgarna. Måste forska i vem som klätt galgen från min garderob. Folkets konst.

En annan utställning som just nu pågår på Göteborgs konstmuseum i Hasselblad center är Drottninglandet. Det är en fotoutställning av Elin Berge som under sju års tid följt ett antal kvinnor i Västerbotten. Läs mer här!
Den här utställningen berörde mej verkligen. En fotoutställning med känsla!

"Konsten är ett mysterium, låt den vara det"

2 kommentarer:

Sommarträdgården sa...

Färgrik är den ialla fall denna konstart som nog fanns /finns i var mans hem i nån form.
Kolla in taklampan på min blogg,nåt liknande.Vet inte vem som gjort den men tycker om den.
Nog nåt fattigmansmaterial men ändå färgrik,som sagt..

AnnaKK sa...

Det finns nån klädd galge i min gadrob också, som troligen är kommen från min farmor. När du nu säger det så tycker jag faktiskt att den är ett litet konstverk... :-)

Alltid roligt med utställningar, fast jag får vanligen nöja mej med dem som visas på kommunbiblioteket. Oftast lokala konstnärers verk och de är av skiftande kvalitet, men för det mesta är de absolut sevärda och man hoppas ju att så många som möjligt tar sej en titt in i konstrummet som tyvärr ligger i en lite undangömd del av biblioteket...

Ha en fin måndag! :-)