7 augusti 2013

Slåtterängen


Vad är det för speciellt med denna ängsbacke? Jo här finns en mängd blommor av olika arter därför att marken sköts som en gammaldags slåtteräng, den slås med lie och den betas av djur. Det sköts på fler sätt för att den ska vara just en slåtteräng.

När jag besökte ängen  var fortfarande några av Slåttergubbarna i blom men några veckor tidigare hade ängen varit gul i blomning av just Slåttergubbar!
Ovan en utslagen Slåttergubbe.

Nedan en överblommad Slåttergubbe.

Några orkidéer blommade också trots att deras tid också nästan var över.

Ljungens tid var inne och här syns klockljungen i blomning.

Är man duktig kan man hitta annat i ängen också. Tror att man kunde hitta backtimjan och ängsgentiania (den ska visst vara väldigt ovanlig).                                      
Själv är jag inte så hemma i floran men hundkexet känner jag igen!
                                     

Mer på temat utslaget hittar du på Onsdagstema. 

10 kommentarer:

Violen sa...

Det är för väl att en del slåtterängar bevaras så att man kan njuta av allehanda blomster! Toppenfina bilder du bjuder på!

BP sa...

WOW! Vilka bilder på blommor jag aldrig sett. Den där utslagna gubben är min absoluta favo, vilken bild du fick till där.
Å tack för lektionen om slåtterängen, nu har jag lärt mig nå't igen:-)

Annemor sa...

Slåttgubben tar prisen. Lekkert fotografert.
Ha en nydelig dag.
Mormor :)

Marit Johansson sa...

Vackert och vad duktig du är på de olika arterna, själv känner jag bara igen en maskros :)

FrökenChristina sa...

Vackra ängsblommor.

Freja sa...

Läckert med en slåtteräng och det mångfald som den innehåller. Massor av utslaget!

Unknown sa...

Skønne, skønne engblomster du viser.
Jeg kan godt lide, de vilde planter i naturen.
Hilsen Jette

Anonym sa...

Fullkomligt vackert och fint med din förklarande text :0)

Pumita sa...

Fascinerad av gubben, även jag... och orkidéer kan jag aldrig få nog av! :)

BP sa...

Svar: Låter som i Turliet och Spanien - det där med wifi i receptionen alltså.

Nej, de hade parkerat legalt - konstigt nog. Å hotellet har faktiskt ett parkeringsgarage under byggnaden.
Akta dig för att inte betala din lax-bot. 40% påslag. Inte värd besväret liksom;-)