31 mars 2009

Ska du till Stockholm med barnen?

Eller kanske bor du i Stockholm eller ska åka dit själv? Eller är du som jag förtjust i barn- och bilderböcker?
I så fall kan jag tipsa om en trevlig bilderbok om Stockholm.

Den här boken är skriven 2004 men var helt ny för mej när jag lärde känna den för en vecka sedan. Den är skriven av barnboksförfattaren Thomas Halling och illustrerad av Kenneth Andersson.

En annorlunda bilderbok som berättar om historia, geografi, kultur och sevärdheter samt sport och lite till. Boken är lättsamt skriven och innehåller både vanlig fakta och lite specifikt kul fakta. Boken har en layout som påminner om 60-talet tycker jag, vilket gör den extra tilltalande för en 60-talist.

Ett litet boktips på tisdagskvällen. Ha det gott så ses vi i april!

4 kommentarer:

Sommarträdgården sa...

Jo huvudstaden lockar med det ena eller det andra emellanåt,synd att det är lång resväg men kul med boktips för kommande ..ja vem vet...?

AnnaKK sa...

Åh, barnböcker! :-) Numera är det sällan jag får fatt i några sådana, men när ungarna var små så!!

Kul att det finns "reseguider" även för de minsta!

Har faktiskt inte varit i Stockholm och "turistat mej på riktigt" en enda gång så här långt i livet - det har bara blivit ett par snabba besök över dagen... Men nån gång ska det väl bli tid och möjlighet att se sej om där ordentligt! :-)

Ja, tänk att det är april nu! Härligt!!

Olga T sa...

Grejen är att man kan läsa den utan att ha barn!! En bra barnbok har två dimensioner tycker jag. Den har något att säga ett barn och något att säga en vuxen.

Marie sa...

Vilket roligt tips. Har aldrig hört talas om den, men den verkar ju spännande. Jag som är 60-talist 08 dessutom ;-)