18 februari 2010

Torsdagsfoto: Dramatisk vinter

En dramatisk vinter är det för rödhaken!

Rödhaken, Erithacus rubecula, är en insektsätande fågel och ska egentligen flytta söderut över vintern. På senare tid har dock rödhaken åtminstone här i södra delen av Sverige stannat kvar. Men i vinter har den det tufft och många rödhakar har inte klarat sej.

"Min" rödhake har klarat sej och idag kom jag nära honom när jag fyllde på mat.




Rödhaken ses ofta ensam.
"En buske kan inte hysa mer än en rödhake" är ett citat av den gamle greken Zenodotos .

I svensk litteraturhistoria känner vi igen rödhaken från Selma Lagerlöfs legend "Fågel rödbröst". Fågel drog ut en tagg ur törnekronan när Jesus hängde på korset. Med taggen följde en droppe blod och därav fick fågel sitt namn.


Här nedan sitter rödhaken och äter talg som innehåller just torkade insekter och mjölmaskar.

Rödhaken heter Robin på engelska.

18 kommentarer:

Rantamor sa...

Va snyggt du har fotat. Och vilken söt liten pippi...som bara är din. Han älskar dig säkert efter den maten. Man måste ju vara snäll med dom små.

Ha en bra dag.

Maria sa...

Åhh sp fina bilder på den lille rädhaken! De är ju så otroligt söta. Har bara sett en i verkligheten en enda gång, och tyvärr blev det ingen bild :(
Ha en fortsatt bra dag!

Camilla (Rantis) sa...

Otroligt nära du kom honom...
snyggt foto!
Saknar mina pippisar jag med, har dem runt mig i stugan på sommaren, med med all snö som kommit så kommer jag inte ens ner till stugan...
men så småningom blir det väl mindre snö, å då ska här matas....

Maria sa...

Så fina fågelbilder. Riktigt fint:):)
Ha en bra dag!

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Fargerik og flott fugl, og pene bilder av den. Hos oss pleier det å være en til to stykker hele året, men i vinter har jeg ikke hatt de på besøk.

Maria Thorbjörnsson sa...

Vilka gripande bilder med lika gripande text..e på det humöret idag när allt vackert får tårar att trilla..Ekorrbilden gav "pytteskinn"
Må så gått..Maria

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Fin kompis du har, hoppas "min" kommer tilbaks. Han brukar sitta på skottkärran och hålla mig sällskap:-)

Hillevissan

annette sa...

Så fina bilder på rödhaken, tänk att Du kan komma så nära. Intressant att få läsa lite om fågelns historia oxå!

Ha en skön kväll!

annette

Wildhearts sa...

Rödhaken är min absoluta favoritfågel och du har fångat den otroligt fint. Jag är glad att i alla fall den klarat vintern.

Unknown sa...

Morrn.

Vi håller tummarna för att den ska greja sej över vintern.

Väntar den på make eller maka....?

Fina bilder av den lille...

Hade bra.

Hasse A

Photos by Storm sa...

Bra fångat. Så söta de är och vad bra att du tar hand om den/Lis

anemonen sa...

Grattis till medaljplats på bilduppdraget, och vilka vackra fågelbilder. De har jag njutit av en stund nu.

Nina sa...

Första bilden var verkligen riktigt vacker!

Mona sa...

Så fin han är rödhaken. Han är nog väldigt tacksam att du ger honom mat. Han har nog insett att du är en ganska ofarlig varelse.

"Lillagul" sa...

Jättesöta kort du tagit på din Rödhake och jättetrevlig text du skrivit om den.
Den där talgklumpen med torkade insekter och mjölmask , var har du köpt den ??
Eller har du gjort den själv ?
Jag har också en rödhake här som jag matar.
Har dock inte lyckats ta någon riktig närbilder på honom :(
När jag kommer ut med mat så kommer han riktigt nära , men om jag har kameran med mig ut i samband med maten så håller den sig minsann på behörigt avstånd :)
Ha en fin fredag :)

AnnaKK sa...

Ja, stackars de rödhakar som chansade på en mild vinter och stannade kvar... Man får bara hoppas att de har hittat till trädgårdar som din! :-) Jag har inte sett till nån rödhake här denna vinter, så jag hoppas de som var här i somras satsade på en utlandssemeter...

Mmm, jag tog fotot på rådjuren från bilen - stannade i vägkanten och vevade ner sidorutan. Så visst såg de mej! Jag är mer förvånad över att jag såg dem! ;-) Hann inte stanna på fläcken heller, utan fick backa tillbaka en bit. Bra med vägar som inte trafikeras så hårt... Hm! <:-)

Rune Eide sa...

Det er bra det noen som steller med de små nøstene med den vinteren vi har nå. Skulle da bare mangle at ikke du fikk noen fine bilder samtidig, det fortjener du.

Viola sa...

Så bra at du gir den favorittmaten!! Vakker fugl! Så synd at det er mange av dem som ikke har klart seg gjennom denne harde vinteren!! Jeg lurer på hvordan det gikk med en rødstrupe som var her på balkongen.. Så den en par ganger tidligere i vinter.. Kulda som kom opp imot minus 17-18 var jo forferdelig kald!! I de siste par ukene (?) har jeg ikke sett så mange småfugler her, lurer liksom hvor de ble av.. Håper de har klart seg!!