26 mars 2009

Kan man vara för snäll?


Hur många föräldrar har inte fått frågan "Är det ett snällt barn?" Hur många mor- och farföräldrar hör man inte som stolt berättar om sina barnbarn som är sån "snälla". Ja, de menar ju då oftast att de sover hela natten, är nöjda och inte skriker. Kanske har man som förälder bara haft "snälla" barn eller upplevt både "snälla" barn och "skrikiga" barn eller "jobbiga" barn. Eller bara haft de sist nämnda. Men de sist nämnda, de som hörs och som skriker på nätterna och sover på dagarna berättar man ju inte så där stolt om. I alla fall inte på det viset. Fast det kanske man borde göra! För vad är det för fel med att höras och att tala om vad man vill redan när man är liten? Kanske är de fel att inte tala om det? Jag tror att man kan vara för snäll.
Jag är väldigt förtjust i både barnböcker och bilderböcker och jag tycker många gånger att de har mycket att säga oss vuxna. Här kommer ett boktips just i detta ämnet:

Lussi är ett sådant där snällt barn som gör precis som man ska. Hon är duktig, tyst och stillsam, ren och fin, mammas gull och pappas pärla. Men.....Lussi är så tyst att hon plötsligt en dag försvinner in i väggen....

Gro Dahle, författare och Svein Nyhus, illustratör är båda från Norge och har gett ut fler bilderböcker än den här. Detta är den första som översatts till svenska. Läs den!

5 kommentarer:

Berit sa...

Hallå!
Den ska jag läsa!
Har du läst Stefan Einhorns bok om snällhet?
Jag har kollat bilder på din blogg nu i några dagar. Och njutit!
Berit

Olga T sa...

Hej du! Kul att du hittat hit! Nej jag har läst de andra av Stefan Einhorn men inte den. Däremot hört honom föreläsa och....ja han pratar ju om snällhet på ett annat sätt men menar nog samma sak..? eller är jag ute och cyklar?

Sommarträdgården sa...

Det är nåt som går att diskutera ur flera vinklar och situationer,nä du cyklar INTE.

Berit sa...

Ja du cyklade ju i lördags i alla
fall... Nej Stefan E. vill nog inte att den snälle han skriver om ska försvinna in i väggen. Jag tror snarare det är att ha ett mod att stå upp för godheten och försvara den svagare.

Ulrica sa...

Man ska vara snäll, men du har så rätt inte så snäll att man slätar ut sig själv och försvinner in i väggen. Då har man glömt bort att vara snäll mot sig själv.