8 november 2017

Bokläsningsenkät med utlottning

Hos Anette på bloggen Just nu - Just här finns det en bokläsingsenkät. Den är jag med i. Det är kul att se vad andra läser och få tips, dessutom kan man vinna en bok.
Mina svar är markerade i vinrött och ibland har jag en egen kommentar i kursiv stil.

1. Vilken typ av bok läser du oftast?

a) deckare
b) facklitteratur
c) romance
d) skönlitterär roman
e) biografi
f) fantasy
g) science fiction
h) barn/ungdomslitteratur
i) annat

2. Bästa omfång på en bok

a) 247 sidor
b) 447 sidor
c) 647 sidor

3. Vilket bokformat föredrar du? 

a) inbunden
b) storpocket
c) pocket
d) e-bok
e) ljudbok
f) kartonnage
g) skinnband
h) danskt band

Jag har kommit på att det är suveränt utnyttjad tid att lyssna på ljudböcker. Det går dessutom mycket lättare att utföra hushållssysslor med en bok i örat. 

4. Litterärt no-no

a) Vika hundöron!!!!!
b) Låna ut mina böcker.
c) Läsa under middagen.
d) Vara oförsiktig med omslaget.
e) Talspråk i böcker för små barn.
f) Talspråk i böcker för vuxna.
g) Skriva i böcker.

5. Ge exempel på böcker med snygga bokomslag





6. Årstid då jag läser mest

a) vår
b) sommar
c) höst
d) vinter

7. Drömyrke i bokbranschen

a) författare
b) förläggare
c) formgivare
d) förlagschef
e) försäljare (bokhandel)

Här saknar jag kategorin illustratör eller fotograf. Jag vill stå för foton i en bok eller till bokens omslag.

8. Du letar efter en riktigt bra bok. Vilket förlag kan du lita på har just den boken?

Ingen aning! Jag lägger aldrig förlagen på minnet.

9. Är det någon typ av språk du har svårt för i böcker?

a) Ålderdomligt språk.
b) Övertydligt språk.
c) Erotiskt språk.
d) Sentimentalt språk.
e) Slang/jargong

10. Vad får dig att följa en annan bloggare?

a) Informativa inlägg.
b) Personliga inlägg.
c) Fina inlägg.
d) Fokus på litteratur.
e) Blandad mix om kultur i alla former.
f) En salig blandning av alternativ a-e.

Gärna bloggar med fokus på foto.

11. Hur ofta ger du bort böcker i julklapp?

a) Nästan alltid, det är roligt att hitta den perfekta boken för en viss person.
b) Nu tänker jag faktiskt ge upp. Alla är konstigt nog inte lika stora bokälskare som jag.
c) Bara till personer jag vet uppskattar böcker.
d) Gärna till personer som jag tycker borde läsa mer.

12. Vad är viktigast när du väljer en bok till dig själv?

a) handlingen
b) språket
c) Att hålla sig uppdaterad om snackisarna.
d) stämningen
e) Att det är en bok av en ny, intressant författare. (Egen omformulering:  av en författare jag gillar)
f) Att det är ett snyggt omslag.

Att välja bok är svårt. Det värsta jag vet är när jag läst klart en bok och ska börja på en ny. Kan nästan få lite halvpanik då.... Är det en bok som passar mig? Det måste nämligen vara lätt att komma in i handlingen. Men hur vet man det när man står med en ny bok i handen? 

13. Jag ser fram emot nästa bok av......

Jojo Moyes.

Hennes böcker är sådana man fängslas direkt av och inte kan släppa!

7 kommentarer:

Annette sa...

Roligt att du är med! Och spännande att läsa dina svar. Jag önskar att jag kunde fokusera på ljudböcker, men jag lyckas hela tiden försvinna iväg i tankarna och måste backa tillbaka. Men än har jag inte gett upp ;) Vinterkalas och Sommarkalas blev jag nyfiken på, dem måste jag kolla upp. Tack för tips! Och vilken tur att Jojo Moyes kommer med en ny bok efter årsskiftet :)

BP sa...

Så himla kul att du också har hoppat på Annettes enkät. Visst är det intressant att jämföra vad och hur man läser...
Till min förvåning har du och jag helt olika läsvanor. Det var aningen otippat, men kul att läsa.
Fantastiskt fina bilder på böckerna förresten!

PS. Roligt att höra att du också skulle vilja vara formgivare. Det är faktiskt världens roligaste jobb:-) DS.

Ditte sa...

Jätteroligt att läsa dina svar i enkäten. Och visst är det trevligt att vara med! Nu får vi hoppas på vinst.

BP sa...

Svar 1: Kristina Ohlsson gillar ag verkligen:)

Åsså är det himla kul att Ditte har hittat dig! Hon är inte bara en duktig fotograf, utan hon lyckas alltid med att berätta historien om det hon fotar. Tror du kommer att gilla hennes blogg:-)

BP sa...

Svar: Me again;-) Nej, jag tänka inte att stalka dig, men tänkte bara säga att jag håller helt med dig. I slutändan hamnar alla sopor på samma ställe. Så vad är poängen liksom...

Anki sa...

Kul att du också är med - och intressant att läsa dina personliga svar.

Anni sa...

Så du är en Hannu-fantast :-)

Jag är som Annette, klarar inte att lyssna på ljudbok, har så svårt att koncentrera mig. MEN jag har märkt att det går rätt bra i bilen på långresor, i alla fall om vi lyssnar på en barnbok så det inte gör något om jag somnar (maken kör). Harry Potter och Narnia har jag fixat så.