17 mars 2013

Byggnader och arkitektur - Fototriss

Byggnader från Bohuslän blir det i min dubbel-triss idag. 

Husen i Bohuslän är oftast vita. Detta började man med vid slutet av 1800-talet då den vita färgen hade ett bra pris. (Källa Bohusläns museum)
Jag har själv sett att många hus har grön färg runt fönster och dörrar. Enligt muséets sida blev det i början av 1900-talet vanligt med bara en s.k. accentfärg, tidigare hade man två sådana färger.

Byggnaderna jag visar finns i Skärhamn och Fiskebäckskil.






Nästa tre blir offentliga byggnader från Skärhamn
Skolan


Betelkyrkan

         Räddningstjänsten
                                     


Till sist en fråga till er bloggare. Jag har inte bloggat så mycket på sista tiden. Idag kunde jag inte ändra html-koderna för bilderna som tidigare.  Har det skett någon förändring där nyligen eller var detta något tillfälligt tro?

21 kommentarer:

Anna Filipendula Rudbeckia sa...

Du..i somras knallade jag i gränderna här och njöt varje sekund av alla nästa overkligt vackra hus..Fiskebäckskil är som en gräddbakelse. Vackra bilder.

Rajson sa...

Kommer på att det var flera år sedan jag var i Bohuslän. Måste ändras till sommaren. HAr ju massor av goda vänner jag kan våldgästa.
Härliga bilder.
Det brukar strula med jämna mellanrum på blogspot.Man får ta andra vägar.
Ha det gott!
(Undrar när golfsäsongen kommer igång i vår!?)

irene andersson sa...

Vilka fina hus och vilka fina bilder. Din fråga kan jag dessvärre inte hjälpa dig med

Göran sa...

Vilka vackra bilder på trähusen

Stare Ström sa...

En doft av sommar och hav kommer från dina bilder!

Lena sa...

Vilken idyll. Så charmigt!

BP sa...

Ett rakt igenom idylliskt bidrag med sex härliga bilder. Men jag undrar bara varför jag gillar sista bilden bäst... måste vara min konstiga fantasi!

Kul förresten att du (äntligen) är tillbaka. Hoppas du är här för att stanna. För du ser att det är farligt att inte blogga, men missar en del;-)

Blogger har gjot det mycket enklare för oss nu. Du spar din bild som vanligt. När den långa kodremsan dyker upp i ditt inlägg så ändrar du sista siffran s320 till s740.
Förut fick man ju ändra på tre ställen för "full size", det slipper man nu. Smart eller hur:-)

Cecilia Artista sa...

Så många vackra vita hus du visar! Sommar och Bohuslän är inte dumt.
När våra barn var små så hyrde vi ett vackert vitt hus på Nordkoster. Fint minne!

Och till Skärhamn har jag varit flera gånger och förstås besökt Akvarellmuseet!

Misswhatsit sa...

Vackra och charmiga hus! En fin triss:)

Anonym sa...

Himla vackert, vill ha sommar och åka dit nu för att promenera runt. Hör nästan fiskmåsarna locka på mig :0)

Min fotogen sa...

Oj va kul att se på dessa vackra hus som finns i hela bohuslän.
Ligger inte så långt ifrån där jag bor på sommaren..
Fin triss!

Anonym sa...

Vackra hus!!!

Mina fotostunder sa...

Så roligt att se kända byggnader!
Vackert på sommaren!

Connie sa...

Men gudars skymning, vilken otroligt vacker triss du åstadkommit! Har förälskat mig i den där lilla gränden och måste nog besöka denna plats till sommaren!

Mias Mix sa...

Åh, Fiskebäckskil som är så underbart vackert! Supergillar din triss! Ha en skön kväll!

Anonym sa...

Husen i Bohuslän är verkligen charmiga. Fint trissat

Elisabeth sa...

Vilka mysiga hus! =)

Jah Hollis sa...

Det var många exempel på ljus och lätt arkitektur du visar i dina trissar.

Pialotta sa...

Underbart att se dina fina hus från Bohuslän... ingen aning om vad du snackar om vad det gäller html-frågan, men du fick svar av BP som jag inte alls känner till ... mitt funkar som vanligt, tycker jag :)
Jag bloggar inte var dag nu som jag gjorde innan, men ibland så... välkommen tillbaka då :)

Marit Johansson sa...

Otroligt fina hus där i Bohuslän. Och fint fotat av dig!

Barbro S sa...

Vilka fina mysiga hus du visar, de tre första i alla fall. Betelkyrkan där och den i vår stad liknar varandra väldigt mycket, men i vår finns ingen kyrkverksamhet kvar, däremot huserar Öppen Gemenskap i den byggnaden.