25 mars 2010

Torsdagsfoto: Förr i tiden


18 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! ett gammalt ransoneringskort, som tanterna bytte som bokmärken ungefär;-) Den som spar han har sitt ransoneringskort kvar;-)

Eva-Lena sa...

Vad roligt att få se, hur skulle jag klarat mig på ransoneringstiden för kaffe :)

Ha det fint/E-L

mimmi sa...

Oj det var verkligen roligt att få se .. nu kan man se att det INTE alltid var bättre för :)

Hage og Foto entusiast sa...

Ja det var artig å få se et slikt rasjoneringskort. Det var nok tider da disse ble brukt. Tenk at vi kan gå å kjøpe oss alt vi vil tl enhver tid i dag. Tidene har virkelig endret seg :)

anki sa...

ett gammalt ransonerings kort :) vad kul att se,, :)

ha en skön dag

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Godt man slipper slike nå for tiden... :)

Anneli - A'la Foto sa...

Spännande tolkning! riktigt bra!

Maria G sa...

Nu fick jag veta hur ett ransoneringskort kunde se ut.
Fin och bra tolkning på temat!
Ha en fortsatt bra dag!

Rimkogeren sa...

Bang, du smækker mig mange år tilbage i tiden. Jeg blev for første gang sendt alene i byen til købmanden med penge og rationeringsmærke. Hvor var jeg stolt, da jeg vendte tilbage med 125 g. kaffe :-)

Lasseivomma sa...

Jag har faktisk sett sådana i mina föräldrars gömmor, dock aldrig använt även om jag är gammal.
Bra bidrag på temat.

Artlover sa...

Bra motivval till temat.

Kjell E sa...

Ransoneringskuponger, det var grejer det.
Folk bytte kuponger och samhandlade.
Lyssnade som barn till historier som berättade om ransoneringen under kriget.
Lite senare försvann motboken, som har en egen historia.

ormbunke sa...

Riktig nostalgi i din bild på ransonerngskortet, Jag har också ett sådant i min ägo. Kul att visa barnbarnen.Anita

anemonen sa...

Det var längesedan jag såg ransoneringskort. Bra val. Jodå Råshult ligger utanför Älmhult på vägen mellan Älmhult och Diö i småland. Väl värt ett besök.

BP sa...

Verkligen roligt att se ett gammalt ransoneringskort. Kul att du sparade det. Älskar sådana gamla minnen. Har en konstnärskompis som bakar in just sådana "minnen" i sina tavlor, just för att bevara dom.

Tomatsallad sa...

Instämmer med föregående talare. Bra tagen bild och riktigt kul att få se hur ett ransoneringskort såg ut.
(Och inte heller jag hade fixat den snåla rationen kaffe).

AnnaKK sa...

Såna där hittade jag bland brev mm som blivit kvar efter mina morföräldrar - har så klart sparat dem. :-) Svårt för en annan att ens föreställa sej hur det var... Och snart finns det inte många kvar som var med och som kan berätta för oss...

Hoppas verkligen att du får se stjärtmesar nån gång - de är så söta så hjärtat slår extra slag av glädje när de hux-flux dyker upp som från ingenstans. :-)

Birgitta sa...

Vilken raritet!