19 oktober 2014

Det finns så mycket

jag skulle vilja skriva. Om nuet. Om mitt liv, mitt i livet, nyss fyllda 50. Men jag vet inte vilken tråd jag ska dra i. Det handlar om glädje, om smärta, om medmänsklighet, om minnen och om framsteg. Det handlar om att vara mitt i livet och att inse att man är en av de där små människorna på jorden och i livet, och att livet oförtrutet rullar på. Det handlar om små glädjeämnen i livet som för mig som mor är väldigt stora, det handlar om sorg. Det handlar om glädje, sorg, oro och minnen på samma gång. Det handlar om honom som eldade upp det intrasslade fiskenätet en gång och sedan aldrig fiskade mer, och som nu aldrig kan fiska mer. 
Alla de här känsliga trådarna inne i vårt innersta som vi försöker att ha kontroll över och hantera och vårda, omgärdas av hårda trådar och krafter, som vi måste hantera och t.o.m. stå emot. 

Det finns så mycket jag skulle vilja skriva. Om nuet, om andras liv, om medmänsklighet offentligt i vårt land. Det handlar om människor som av olika anledningar, frivilligt eller ofrivilligt, står i rampljuset och som ofrivilligt tvingas bli synade i sömmarna och offentligt kritiserade, gång på gång. Det handlar om dem som hanterar sina innersta trådar till bristningsgränsen och som när det brister, ändå tvingas utstå hån och spe offentligt. Det handlar om att inte vända människor ryggen. Det handlar om att lyssna och våga prata, och att skilja på sak och person. Det handlar om att använda sociala medier för att föra fram tankar och åsikter om saker och ting utan att håna och kritisera människor personligt. Inuti oss har vi alla vår härva av de känsliga trådarna, de som alldeles för lätt trasslar ihop sig. 

Det handlar om att livet inte är lätt.  Uno Svenningsson sa en gång "Det är synd att det tar ett helt liv att lära sig att leva." Jag delar ett klipp jag delat här förut på temat "Jag vet"


                            

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker om det du skriver och det som finns mellan raderna.
Livet är inte enkelt att leva!
Jag tror det är de små, små stunderna som länkas ihop, av alla de olika trådarna vi har i livet som är hela livet!
Försök skriva av dig lite mer, tror du har mycket att säga!
Lev väl och var rädd om dig!

BP sa...

Det var ett överraskande inlägg av dig. Håller helt med Anonym. Du skriver väl och har de "rätta" tankarna.
Får väl gratulera till födelsedagen också! Nu är du officiellt en medelålders kvinna;-) Eftersom jag har träffat dig kan jag säga att du är inte bara väl "konserverad" utan fortfarande ung i sinnet.

Å du, livet är aldrig rättvist. Det är fullt av kompromisser. Men det gäller ju att göra det bästa av varje situation, annars går man under liksom...

Stare Ström sa...

Nej, inte är livet lätt ibland- men inte alternativet heller!

Svar:Jag har ingen aning om vad skylten har använts till! Jag såg den när jag åkte in i hamnen i Helsingör med färja.

Eva Trillian sa...

Och så gjorde du det - i alla fall en början på att skriva om allt som är livet :) Igenkänningsfaktorn är hög!
Var gång vi gör ett inlägg säger vi något - kanske bara genom val av bild, men det är en ledtråd.
Lev väl, skriv allt du orkar och;
"När jag var ung visste jag allt - ju äldre jag blir desto mer fattar jag att jag inget begriper." ;)

Anitas Malta sa...

Blir rörd av dina sanna rader. Här är en annan som söker efter trådarna i livets villervalla. Det enda jag med all säkerhet vet är att trådarna, hur många de nu än är, för alltid kommer trassla in sig i varandra. Är 55 och åker en ständig bergodalbana. Ibland och ofta vill jag bara hoppa av. Lyssnar på Georg Rydberg, läser din text igen och funderar på mitt liv. ..och ditt liv... Tack för ett tänkvärt inlägg !

Berit sa...

Tänker att jag saknar dig!