8 augusti 2010

Fototriss: Symmetri

Symmetri: Överensstämmelse i anordning i förhållande till ett mittplan eller en mittlinje
enligt SAOL

Mina planer var att leverera bilder på byggnader, staket eller liknande idag.

Men så hände följande för en halvtimme sedan. Vi klev upp för trappan till ytterdörren, jag låser upp dörren, då......
Den som inte gillar småkryp hittar dem....
Jag själv hade inte sett att någon satt på kanten av ytterlampan och tittade på oss.
Jag lovade att avlägsna den nyfikne men slet åt mej kameran också för att föreviga den.
När jag tittade i kameran såg jag direkt symmetrin i denna varelse.

Naturen har en fantastisk symmetri i sina skapelser!
Här kommer dagens Fototriss:

Skarvens kropp är mittlinjen, vingarna överensstämmer på båda sidor om mittlinjen.
Från den nyfikne gästens mittlinje går antennerna samt ögonen ut , fläckarna på skalet fördelar sej likadant från mittlinjen och de sex benen går ut likadant från mittlinjen.
Från blommans mittplan går kronbladen ut symmetriskt
och humlan är byggd på samma sätt som skalbaggen.
Symmetri: Överensstämmelse i anordning i förhållande till ett mittplan eller en mittlinje


Fler tolkningar på symmetri hittar du här:

Tillägg: Jag har kommit fram till att skalbaggen borde vara en aspvedsbock. Någon som vet?

17 kommentarer:

Hero sa...

Fin triss! Jag tycker bilden på skarven är väldigt bra. Även om skarvar inte är så populära så gör den sig bra på din bild.

Ma.links sa...

Super-foton!
Fågeln blir min favorit. En grym bild.

Anonym sa...

Oj vilken fin triss! Fågeln är enorm!

Anna tassar in.. sa...

Mmmmm stooora sköna bilder..de fyller hela min skärm med sommar..så makalöst fint..jag väljer alla bilderna :)

BP sa...

Som vanligt: enastående foton, helt underbara helt enkelt. Vet inte hur du gör. Nu undrar jag bara vad den där symmetriska varelsen i ettan är för något.

PS. Gillar din förklaring till symmetri. Jag fick en annan variant av maken... DS

Beppan sa...

Så vackra bilder!!! Symmetriskt minsann... Härlig triss!!
Gillar skarvar - fast jag vet att det finns delade meningar om dem.
Vad är det för spännande insekt på bild 2?? Stekel?

lilalili sa...

Jag tycker väldigt mycket om dina bilder - den på skarven blir min favvobild.

Pialotta sa...

Skarv, heter den lille vildingen så.. riktigt nice bild du fick där av den lille krabaten:)
Som alltid en trevlig triss du bjuder på.. bra du inte tog staket o dyligt;)

Annelie sa...

Jag gillar den första bilden allra bäst, charmig liten sak....

Hedwig sa...

Vilka bilder, vilken otäck insekt - åtminstone i den upplösningen. Men jag gillar den ändå...

Erik "Semlan" sa...

Sköna foton på symmetrin som finns runt oss, utan att vi tänker så mycket på det. Härliga makrofoton på insekterna, väljer humlan på blomman. Kanske mest för jag gillar humlor. :-) Tack för din kommentar.

Lena Rollmar Kårén sa...

Nice!

Mona sa...

Vackra symmetriska bilder. Jag är inte så förtjust i insekter, men det är fascinerande varelser när man ser dom i närbild. Den lilla bilden där han stirrar rätt på dig är super. Om dom kunde tänka så skulle jag vilja veta vad dom tänker när dom betraktar människan.

Jah Hollis sa...

Har inte en aning om vad det är för en bagge, men fin är den. Och det är de andra bilderna med.

P.K sa...

Naturens egen symmetri är oslagbar. Du har så fina bilder att det är svårt att välja en favorit, men insekten är störtskön i närbild.

LEna Norgren sa...

Härliga bilder!!!!Skalbaggen var ju riktigt vacker och färgrena på humlan och den gula blomman helt magiska!!!!!Var stolt!

Len@ sa...

Snacka om läckra bilder....Jag gillar inte småkryp och den lilla första bilden är ju en läskig liten sak...otroligt att du fått den på bild... ;)