15 september 2009

Mera konst

Per Kirkeby
Murstensskulptur
Även denna placerad på Hamngatan intill Ätran.
Kirkeby är dansk och utbildad geolog som bland annat gjorde en expedition till Grönland.
Kirkeby målar i olja och gör skulpturer i brons och mursten.
I Sverige kan man se tegelskulpturer av Kirkeby i Wanås slottspark, i Höganäs, i Göteborg, på Skeppsholmen i Stockholm och så här i Falkenberg.
I den här Musrstensskulpturen ska det ges en avskild plats, ett avgränsat torg som kan ge plats för olika aktiviteter eller kontemplation.
Som en kommentar till det sistnämnda vet jag varken att jag sett några aktiviteter eller någon kontemplation i detta konstverk. Det står tämligen tomt och öde.

3 kommentarer:

BP sa...

Eftersom jag är barnsligt förtjust i tegelstenar så är denna mur helt i min smak faktiskt. Vet dock inte om den är så inbjudande till just kontemplation. Med andra ord så förstår jag att den står tomt.
Personligen hade jag placerat muren i en park där det finns gräs tack;-)

PS. Gillar din sista kommentar till gårdagens inläg, ha, ha. "I rest my case and say no more." DS

Maria Thorbjörnsson sa...

Kanske inte så inbjudande just nu-lite grönt hade inte skadat-men det e väl inte vad konstnären önskar-så det blir till att vänta och se....Kramis Maria

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Et stort og annerledes kunstverk det der :) Ikke sett noe lignende før, men den var jo litt artig der den står helt alene.