5 oktober 2016

Omräknad

är ordet för Onsdagstema. Ett märkligt ord tycker jag. 

Det här är Skalbankarna i Uddevalla. Havet gick hit upp och här samlades snäckor och musslor i mängder. Carl von Linné fascinerades över skalbankarna. 

För kommunen blev skalbankarna en bra ekonomisk inkomstkälla då man grävde ur bankarna och gjorde kalk av snäck- och musselskalen och sålde det vidare.


Idag återstår bara en tiondel av skalbankarna och de är naturreservat. Vikten av skalbankarnas värde är väl alltså omräknad idag.

Vill du läsa mer så läs på skylten:

2 kommentarer:

Beppan sa...

Intressant! Här i norr finns också sådana bankar. Längs en jag känner till trivs guckuskon.

BP sa...

Det var intressant läsning. Nu har jag lärt mig nå't nytt igen. Kul med både foton som illustration och fakta på tavlan. Bra att du tänker på oss vetgiriga läsare.

När jag hör ordet omräknad tänker jag spontant på växelkurser. Så din tolkning var betydligt mera fyndig än min första spontana tanke om man säger så;-)