23 november 2014

Räkna med donuts!

Den här skylten hittade jag i DN idag. Skrattade gott åt både skylten och hela artikeln som handlar om att Simpsons-serien är fylld av matematiska skämt.

Fysikern Simon Singh om avsnittet "The wizard of Evergreen terrace":
– Det fanns en svart tavla med formler i bakgrunden. Jag har doktorerat i partikelfysik, och såg att Homer hade försökt förutsäga massan hos Higgspartikeln, att han hade en lösning på Fermats stora sats som inte är möjlig, att han hade formeln för universums densitet, och undersökte topologi med hjälp av en flottyrmunk, säger han.

För er som vill läsa om fysikern och matematikern som gjort boken "Räkna med Simpsons" läs i dagens DN eller klicka här.

5 kommentarer:

BP sa...

Hahaha! Simpsons är min absoluta favo serie ever. Matte var mitt sämsta ämne i skolan och jag önskade jag förstod formlerna och visste vad en Higgspartikel är för nå't, för kemi och fysik var jag inte heller bra på.
Vilket toppen bidrag till Skytsöndag:-)

Stare Ström sa...

Det verkar spännande!

Klimakteriehäxan sa...

Jag har tröttnat lite på Homer & Co. Men kanske är det dags att ge dem en ny chans?

Hanna sa...

Hm, jag som är hur dålig som helst på matte... men är det donuts inblandat så blir det genast så mycket lättare ;-)

Anitas Malta sa...

Tror jag missat nåt här när det gäller serien om Simpson. Är inte heller någon mästare när det gäller siffror. Tror bestämt att hjärnan min går på lågvarv idag men kan säga att jag saknar DN här på ön. Den var ett måste ;-)