2 februari 2012

Egodag

Igår hade jag ledig dag och för ovanlighetens skull slumpade det sej så att jag hade en helt ograverad dag. En riktig egodag. Eftersom solen sken plockade jag fram min tubkikare som stått orörd i nästan två år och klädde mej i åtskilliga lager kläder, då temperaturen var låg, och drog ut på en fågeltur.

Det roligaste jag var med om - näst alla sångsvanar och gäss ni såg i går - var den här kärrhöken som seglade över flocken med sångsvanar.
Det är en blå kärrhök och ett karaktäristiskt tecken för den fågeln är det vita bandet över stjärten som syns nedan.Jag hade varit ännu nöjdare om skärpan varit bättre. Mitt objektiv räcker inte till och jag drömmer om ett bättre sådant.....


12 kommentarer:

BP sa...

Underbart med en egodag som man kan ägna åt sin hobby! Att man sedan får se härliga bilder och lära sig ytterligare en ny fågel som man inte visste att den fanns är ju bara en bonus! Å skärpa är relativ, dom rör sig ju - objekten alltså;-)
Idag lär du nog behöva ytterligare ett lager med kläder. -13,6 är det här och jag vet att jag inte kommer att tina upp på hela dagen...

Pialotta sa...

Så trevligt att ta hand om sin dag på detta sättet.. Jag och fåglar går inte ihop fotomässigt, men att kolla på andras är riktigt kul:)

anemonen sa...

Vad skulle jag göra utan dina fågelbilder. Jag njuter av dem. Ha en fin dag.

Marit Johansson sa...

Så vackert och vilket roligt intresse.. men kallt!!

Lena sa...

Ser ut som du haft en härlig och givande dag!

ormbunke sa...

Man kan ju undra vad kärrhöken hade i tankarna. I den här kylan är det inte lätt att få nån skärpa. Svårigheter med vantar på.Fåglar sitter ju inte stilla heller. Ha de gott. Anita

KulTur i Natur - Tony sa...

Det är en svår konst, det där med att fota fåglar. Men man får vara nöjd med att solen skiner och att våren närmar sig.

Anitas Blogg - Malta sa...

Vad härligt att vakna med en oskriven dag framför sig och man kan göra vad som faller en in. Syns att du hade tur med vädret även om det var kallt. En fågeltur låter spännande men att fota dem är svårt. Gör inget att skärpan inte blev perkekt. Du fick ju se vackra fåglar och komma ut i underbar natur. Första bilden är jättefin.

llhertz sa...

När jag läser dig får jag lust att ge mig ut och fågelskåda trots den bistra kylan. Dina bilder är väldigt levande, förstår att du ville haft mera skärpa men som stämningsbilder funkar de fint.

Elisabeth sa...

Så härligt! Det är värt att bulsa på sig och gå ut i kylan. Ha dé!

4U2 sa...

Härliga bilder tycker jag!

AnnaKK sa...

En sån där kikare drömmer jag lite grann om ibland. :-) Och visst skulle man vilja ha ett riktigt bamsigt teleobjektiv till kameran - plus en liten "slav" som isåfall kunde bära hela utrustningen åt en! ;-)

Vet inte om jag har sett nån kärrhök nångång - tycker det är svårt att skilja rovfåglarna åt eftersom man oftast bara ser dem på långt håll. Det är egentligen bara gladan jag är stensäker på under de förhållandena. :-) Kul att du överhuvudtaget lyckades få några foton på den!!

Jag kunde som väntat konstatera att det var betydligt färre av både arter och individer under det här årets fågelräkning än under de tidigare jag varit med på. Hade dock trott att det skulle komma fler fåglar nu när det smällde till och blev så här hiskeligt kallt, men ännu så länge är det fortfarande bara de som varit här innan som kommer och äter.

Ha en fin vecka! :-)