16 juni 2011

Rödstjärt

Jag är väldigt förtjust i både fåglar och fågelsång. Jag måste dock erkänna att ljudet jag har utanför sovrummet nu är ganska irriterande. Idag vet jag vem det är. Det är Herr Rödstjärt. Han vaktar boet som finns under garagetaket. Det är ett mycket entonigt ljud som upprepas gång på gång.
Under tiden flyger honan fram och tillbaka till boet med mask åt de små. Det är nog mer synd om henne än om mej. Rödstjärten är en vacker fågel som är mycket i farten med sina små just nu, inte bara i min trädgård.

3 kommentarer:

SqZ sa...

Skicka honom till en sångpedagog :-)

BP sa...

Här kommer det ett "riktigt" Gärdsmygen inlägg igen. Måste säga att jag saknat dom:-)))
Dina fågelbilder är ju enastående!!!
Åsså fick jag mig ett gott skratt också - på köpet liksom:
Oväsent alltså. Utanför vår (alltid öppna balkongdörr så låter det också. Ja det är inte (bara) grannen utan en fågel. Var helt övertygad om att det var en uggla... tills jag en morgon på väg till jobbet upptäckte att dessa "störande" läten kom från en duva... Vilken besvikelse...

AnnaKK sa...

Ha-Ha! Entonig sång - ja, jag kan bara hålla med dej, fast som väl var har jag inte behövt ha den utanför sovrumsfönstret! :-D Och så måste jag säga att min hane var mer gentleman än din, för han hjälpte till med matandet hela tiden. ;-) Jag uppfattade dem faktiskt som helt jämställda i den sysslan. :-)