26 januari 2010

Vinterfåglar inpå knuten!


Du som matar fåglarna i din trädgård.
Hjälp Sveriges Ornitologiska Förening att hålla koll på vilka fågelarter som stannar hos oss på vintern.

Från fredag 29 januari till måndag 1 februari pågår räkningen.

Det är enkelt!
Du ska titta ut vid fågelmaten och räkna hur många fåglar av varje art du ser just då!
Rapportera ditt resultat till SOF (se nedan)
That´s it!


Det här är kul och enkelt.
Så fyll på automaterna nu så att fåglarna finns på plats till helgen.
Lycka till!

En länk till:
Sveriges Ornitologiska förening; Vinterfåglar inpå knuten

6 kommentarer:

Maria Thorbjörnsson sa...

Inte kan jag räkna fåglar..ser bara skator o kråkor här..e väl katterna som skrämmer bort di små
Å se ekorrar sker ju inte så ofta..så jag tittar på din härliga filur istället..Maria

BP sa...

Vilka troligt läckra bilder - vore jag en fågel skulle jag bli riktigt hungrig.
Suveränt initiativ med räkning av fågelarter. Jag förstår att det förutsätter att man kan fler arter än Gärdsmygen och kråkor;-)

Svar: Kul tolkning av tavlan. Du har rätt:-)) DS

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Slik har vi hatt her hjemme også, veldig greit at så mange som mulig melder inn slik at de lettere får en oversikt over artene og ca antall. Mye god mat du har ute til dem :)

Ha en flaksende fin kveld :)

BP sa...

Beate igen:
Du ser: du behöver inga tips för att undvika vinterbilder (snöstormvarning 2 i 08 = jag jobbar hemifrån imorgon). Du kom ju på nå't vackert alldeles själv:-)))

AnnaKK sa...

Aha... Detta kan jag absolut tänka mej att vara med på! :-)

Läste i tidningen häromdagen att det hade varit nån slags andräkning vid en sjö i helgen, och det skulle ha varit nåt på 1300 änder... Fast hur de lyckades räkna till så många begriper jag inte!? Tvivar inte på att det VAR så många - men ärligt sagt... Om man har lyckats räkna till 20 änder i en flock så tycker jag att man har varit duktig, för det är då inte lätt att hålla reda på alla och veta att man inte har missat nån eller räknat några flera gånger om... <:-)

Men det är så klart uppskattning det handlar om i sista änden!?

Viola sa...

Det hørtes interessant ut, å ha en slik telling. Her hos meg har jeg faktisk fulgt med på de artene som har vært her, men dette er vel kun for de som bor i Sverige regner jeg med :) Supre bilder hos deg!