7 februari 2009

Gärdsmygsrapport!

Envis förkylning gör att jag mestadels betraktar naturen genom fönstren. Fick syn på honom - gärdsmygen - här på trappan! Så liten, så brun och så söt, med stjärtfjädern stolt i vädret.



Så satte han sej här i Rhododendronen, hoppade tillbaka till trappan och så vips....



....satt han i carporten och kröp in under bilen. Sen var han lika snabbt borta igen.



Upptäcka gärdsmygen gör du oftast genom att du ser en liten rund brun boll, flyga som ett streck , nästan i marknivå , och så rätt in i ett buskage. Fortsätt att titta där den flög in så upptäcker du den förmodligen sittandes där småningom. Men sen far det där strecket iväg lika snabbt igen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

En för mig nyupptäckt fågel,blev så förvånad att se den irl:)Krya på dig.Ja vägarna är leriga.

Anonym sa...

Träffande betraktelsebeskrivning:)

Anonym sa...

Och bra smak.

Anonym sa...

Hej!
Gärdsmygen, det låter ju som den smyger omkring på gärden! Jag hörde med min gubbe som är fågelskådare, om han sett gärdsmygar och det hade han. Vi får väl se om jag ser någon nån gång. Gubben var osäker på det. Jag gillar mest att titta på fåglar som man kan se ordentligt och länge typ sjöfåglar, för de andra rackarna flyger sin väg så fort man höjder kikaren eller försöker få in skärpan i tuben!
Men du har en blogg med många vackra bilder! Och det gillar jag. Och jag antar att gärdsmygar är det bästa du vet eftersom du har en hel blogg om det!
Hoppas du fångar han på bild, skarpt och tydligt! Lycka till!
Hulda

Anonym sa...

..och kör försiktigt..