1 maj 2016

Majsöndag

Nu ska äntligen den snöiga bilden bytas ut! Idag blev det lite "majande" som det enligt traditionen ska vara 1:a maj. Liten enkel fika packades med och det blev en promenad vid havet.
 Vädret var härligt och det var fler än vi som sökt oss ut i naturen, människor, hundar, fjärilar och fåglar.
Var ska buskskvättan vara om inte i busken?
 Var ska stenskvättan vara om inte på stenen?
 Lärkan var i luften och drillade, men slog sig ner här en stund. 
Kraftigt beskurna bilder på fåglarna gör att fåglarna tappar i skärpa, men så valde jag att göra det idag med mina dagsfärska bilder!

5 kommentarer:

BP sa...

Du är sååååååå himla duktig på fåglar som jag förresten aldrig sett! Ja, så är du ju ornitolog också;-)

Alltid bra med dokumentation på bloggen. Å en dagsfärsk skylt har då ingen lagt upp förut... tror jag.

1 000 tack för skylten och länken.

PS. Här var det underbart väder igår. Det började bra här imorse, men har sedan återgått till grått och kallt. DS.

FREEDOMtravel sa...

Vilka fina bilder! Vi hade nyss en humla på besök inne i husbåten och då kändes det att det är vår och snart sommar :)

Freja sa...

Jag kan gråsparv, skata, kråka och skrattmås typ... Trots att jag växte upp i ett område med så många olika fågelarter att det nu blivit naturskyddsområde bara därför...

KulTur i Natur - Tony sa...

Du har förmågan att se det lilla (apropå min post idag). Fåglar är nog bland det svåraste och mest krävande att fånga på bild, enligt mig.

- Man bör kunna arterna.
- Man måste "kunna" fåglar och veta deras rörelsemönster.
- De är snabba i rörelserna som kräver snabb slutartid på kameran.
- De är lättskrämda om man kommer för nära, alltså behövs en väldigt bra telezoom eller fast tele.
- Helst bör kameran vara inställd på ett lågt iso.

Allt detta gör att jag ger upp innan ens den första stolpen "- Man bör kunna arterna". :-D

Jag är imponerad!

cissi sa...

Kanske att jag i fortsättning kommer att komma ihåg skillnaden på stenskvätta och buskskvätta tack vare dej! :)