14 april 2012

Fototriss: Fyrkantig och tävling!

Vad kan detta vara?
Jo insyn genom en balkong, till en av lägenheterna i de här fyrkantiga husen.
Var hittar man dessa hus då?
Jo här, i den gamla Olympiabyn från 1972, i Munchen i Tyskland.
Om jag förstått det hela rätt är de låga husen, där de kvinnliga deltagarna bodde, numera studentlägenheter. De höga husen i bakgrunden är vanliga, större lägenheter numera. I de lägenheterna bodde de manliga OS-deltagarna.
Kanske minns ni precis som jag attentaten vid OS i Munchen när ni ser de här husen?
Det var den palestinska befrielseorganisationen Svart September som tog sig in i en av lägenheterna som tillhörde israelerna och tog dem som gisslan. Dramat fick en mörk upplösning med 11 döda i den israeliska truppen.

Så slutade min fyrkantiga triss lite mörkt.
Men vill ni se något roligt så titta in hos Coolstuff!
Där kan man vinna priser idag och de har verkligen kul grejer.


25 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Intressant läsning till dina bilder. Förundras över att de kvinnliga deltagarna skulle bo i låga hus med full insyn från de höga husen med männen i ... hur tänkte man då?

Maria Lundmark Hällsten sa...

Oj vilket kantigt virrvarr av hus. Otroligt att dom byggdes så där. Fin triss!

LissenTo sa...

Tycker också att det är intressant att se. Men oj så tätt med hus, skulle inte vilja bo sådär.

Ha en fin dag. // Lissen

Linnéa sa...

Väldigt intressant. Ett sånt virrvarr. Kul att du bjöd på dessa bilder i din triss. Verkligen passande till temat.

moa; sa...

Otroligt område! Andra bilden ser nästan konstgjord ut. Hur tog du dessa bilder egentligen?

KulTur i Natur - Tony sa...

Bra triss

Misswhatsit sa...

Intressanta bilder och en tragisk historia.
Ha en skön söndag!

Axart sa...

fina bilder i din triss!

Ha en fin dag/AX

Annemor sa...

Husker husene den gang da, morsomt gjensyn og ja, jeg husker Svart September og tragedien.
Flott triss

Hanna sa...

Oj vad häftigt. Bild nummer två var jag tvungen att krypa intill för att se att det inte var en kuliss - en miniatyr. Bra trissat!

Rajson sa...

Visst mins jag det där! Ser bilden framför mig säkerthetspolisen utklädda till atleter smög med vapnen på dessa balkonger.
Spännansw att se hur det är idag!
Ingen golfdebut här ännu!Har dock provat ut nya klubbor!Undrar om det blir bättre av det!?

Erik Semlan sa...

Mycket intressant triss. :-)
Kul att få se dina bilder.
Känner så väl igen miljöerna och minns när allt hände där i München.
Mittenfotot ser verkligen underligt ut.
Väljer den bilden i din triss. :-)
Inte så lätt att se vad man ser på fotot, klart lustig arkitektur.

BP sa...

Även om slutet på inlägget var trist, men ack så sant (jag bodde ju i München just då) så måste jag säga att staden verkligen har piffat upp området på ett härligt och färgglatt sätt. Inte fel alls. Skulle nog bli glad av att bo där!!!
Härligt förresten med en sightseeing tur i München 2012!

ormbunke sa...

Man ställer sig frågan varför skall de manliga bo i de större husen?
Med lite snuskig fantasi kanske man förstår varför.
Jo nog kommer jag ihåg det hemska som hände.Israelerna hade varit här på tyngdlyftningVM bara några månader innan och som jag då hade tagit bilder på till tidningen.De blev efterfrågade sedan till kvällstidningarna.Ha de gott.

Pialotta sa...

Historia är alltid kul att ta del av tillsammans med bilder, så din triss är helt okej.. men fy för att bo så tätt.

Olga T sa...

Att de manliga deltagarna bodde i de större lägenheterna berodde på att de delade lägenhet. Man erbjöd de kvinnliga deltagarna enrumsboende i större utsträckning.

Pysselfarmor sa...

nä huvvaligen där skulle då jag absolut inte vilja bo....men jag har ju möjlighet att välja och det har inte studenter för det ger förmodligen inte deras ekonomi plats för....

min bild nr 1 är en port på Södermalm, Stockholm
bild nr 2 och 3 är vid Karolinska sjukhuset

Charlotta sa...

Kreativt och snyggt trissat!

Som boende på landsbygden (med grannar på behörigt avstånd^^) får jag ju en lätt känsla av instängdhet bara jag ser på dina bilder, men det är säkert inte så illa att bo där egentligen.

SigridfraEnget sa...

Spännande tolkning!

Anita A sa...

Bild 2 och 3 känns lätt overkliga, som modeller på en utställning, men jag tycker om dem. Här inträffade en hemsk terroristhandling med många döda. Ofattbart.

Marit Johansson sa...

Vilken intressant tolkning du gjort, superbra!

Min översta bild föreställer ett konstverk som står utanför Silvermuseet i Arjeplog!

anemonen sa...

Båda väl sammansatt och intressant triss.

Anni sa...

Oj, vilken spännande triss! Så fruktansvärt fula hus det byggdes, jag kan inte låta bli att fundera över hur det ser ut i London. Borde kanske uppdatera mig.

Och massakern, usch och fy, det är inga minnen man vill återuppväcka.

Viola sa...

Du verden for noen leighetkomplekser! Gedigent!

Men usj, forskjell på kvinner og menn, med tanke på hvor stort og høyt man skal bo altså?? :/

Jeg har vært i München bare en gang.. da var jeg på Interrail og var atskillig yngre enn jeg er i dag.. :))

LEna Norgren sa...

Helt fantastiska bilder och vilket virr varr av hus och balkonger....men visst minns man os-72 usch å fy!!!