7 januari 2013

Kroppar

Ni som följt mig har sett de här bilderna förut. Jag blev väldigt förtjust i de kvinnor Madeleine Lindberg de Geer skapat i brons och som placerats utanför Växjös konserthus. Jag fotograferade dem 2011 och extra kul var det faktiskt att konstnärinnan själv, efter att ha sett bilderna på min blogg (!) hörde av sig till mig och bad att få bilderna till sin portfolio vilket hon givetvis fick.

Idag på min sista semsesterdag slötittade jag på TV vid frukosten och fick se en ung kvinna som också skapade kvinnofigurer. Klicka på namnet Linda Skerdén Gilstring och se hennes skapelser och tankar om kvinnokroppen på bloggen 100 kroppar. Mycket intressant och jag skulle gärna vilja ha en sådan liten torso i lera!

5 kommentarer:

BP sa...

1. Grattis till att Madeleine Lindberg de Geer ville ha dina bilder till sin portfolio. Det är en fjäder i hatten, trots att du säkert inte ens tog betald.
2. Som du vet var/är jag inte så förtjust i skulpturerna. Däremot är jag totalt såld på Linas torson. De är helt underbara. Å japp, en sadan skulle jag inte säga nej till.
Undrar hur stora dom är. Jag menar dom är ju gjutna efter "riktiga" modeller. Undrar om jag ska fråga både om stolek och vad torson kostar. Tror jag gör det!

Tony sa...

Häftiga skulpturer.
Skoj med lite uppmärksamhet!

Carita Liljendahl sa...

Talande bilder och fina skulpturer, eller tvärtom - fina bilder och talande skulpturer :-) Gillar!

SoF sa...

Jag tycker mycket om det här konstverket - sätter igång så många tankar.
Om kroppen och vad vi gör med den, om världen, välstånd & fattigdom o.s.v.

SoF

Lina sa...

Hej, vad go du är som länkar till min blogg! Det har trillat en en och annan besökare härifrån, och det gör mig så glad att fler kan få se mina små tjejer.
Vänliga hälsningar, Lina