21 oktober 2012

Ett motiv - på tre sätt

Det är det här som är en av tjusningarna med fotografering. Att klura på hur motivet bäst kommer till sin rätt eller hur jag kan ändra vinkeln för att få motivet att framstå på ett annat sätt. 

Det finns hur många sätt som helst att variera dagens tema på!

Bilderna jag visar idag är från min fotopromenad förra söndagen på Årnäshalvän norr om Varberg. Bilderna är helt obeskurna , jag vill visa att tanken finns redan i fotoögonblicket. Här handlar det om bakgrunden och motivets placering i bilden.





Jag väljer idag att göra en dubbel triss......om man vänder sej om här i naturreservatet ser man detta:


Fabriker är ett motiv jag sällan fångar med min kamera. Detta är Väröbruk där man gör papper och det enda jag kan säga är att Väröbruk ligger i en fantastiskt vacker  miljö. Även dessa bilder är obeskurna.

Fler tolkningar på dagens tema hittar du här:

20 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med att fabriker är väl inget som man fotar ofta men det blev bra bilder av den. Ha en bra dag! :)

Eva Trillian sa...

Vilken kontrast! Det blir det bestående intrycket idag ^^ ojojoj... vad håller vi på med?

Anonym sa...

Verkligen en väldig kontrast! Av fårbilderna tycker jag första är bäst.

Maria sa...

Fina bilder i din dubbeltriss!
Ha en bra dag!

Violen sa...

Kul idé med en dubbeltriss! Vilken kontrast mellan dem. Gillar fåren!

Charlotta sa...

Snygga trissar! Tekniken och naturen får ofta samsas och som fotograf så har man ju också möjligheten att välja att se bara det vackra i bilden.

Ha en skön dag!

cat sa...

Jag håller med om att bilder blir bäst om man tänker på beskäring redan i fotoögonblicket. Du har verkligen lyckats med det i din fårtriss, där första bilden blir min favorit.
Väröbruk är ju inte så himla vackert som fotomotiv precis, men intressanta bilder blev det.

Misswhatsit sa...

Det blev vackra bilder i din triss! Snyggt fotat!

anemonen sa...

Det kan man kalla kontraster. Gillar dina trissar.

Anonym sa...

Fyndigt och häftigt att fokusera på fåret men ändå skifta bakgrunden. Snyggt!

Nett sa...

Vackert med fåret, snyggt fotat!

Ingalill sa...

Älskar fabriksbilder :)

Marit Johansson sa...

En dubbel triss, inte illa. Helt klart blir det bättre om man fotograferar så inte behöver beskära bilden, sen tappar man ju också en massa pixlar som kan behövas om man vill göra en förstoring.
Fint trissat!

Ma sa...

Tjuisg triss. Det är inte ofta man ser fabriker i Fototriss. Men denna gjorde sig riktigt bra och får är verkligen söta....

madelein - sexbarnsmamma sa...

Fina trissbilder!

Pysselfarmor sa...

Det var två helt "olika typer" av trissar - jag föredrar triss nummer ett - bäääääää:et .-))

Anni sa...

Här var det finfina och mycket pedagogiska trissar! Framför allt den med fåret visar ju så tydligt hur mycket beskärning betyder - och att en skicklig fotograf tänker på det redan vid fotograferingstillfället! Bravo!

Har tittat på dina övriga inlägg sedan semestern och ser många exempel på att du är just det, en skicklig fotograf!

Bringebruden sa...

Härliga trissar! Den första fårbilden är favoriten. Jag håller med om att det är något som finns med från början, alltså tanken på motivet, så att redigering och beskärning inte behövs. Så tänker jag med mina bilder, det gör det mer utmanande för mig, så jag måste söka och försöka för att hitta hur jag vill ha bilden. Fina bilder och tydliga exempel i dina trissar :)

Rantamor sa...

Kul med en dubbeltriss, och just fabriker har jag svårt att fota, vet inte varför, jag tycker helt enkelt kanske att dom är rätt fula...
Men dom ger ju jobb och överlevnad för många så det borde ju vara det positiva att fotografera..

Tjingelingen.

Maria Karlsson sa...

Annorlunda med dubbeltriss, kul att du visade bilderna obeskurna.

Tyckte faktiskt att fabriksbilderna var mest intressanta.

//Maria